Identyfikacja wizualna firmy, określana również jako tożsamość wizualna to narzędzie
służące do kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa. Nazwa marki, logo, topografia,
oraz kolorystyka powinny być Twoim sprzymierzeńcem w walce o pozytywny odbiór
marki, oraz zdobywanie nowych klientów przy użyciu strategii komunikacyjnej. Co
powinna zawierać księga znaków i dlaczego warto ją posiadać?
Z tekstu dowiesz się
● Czym jest identyfikacja wizualna firmy
● Jakie są jej najważniejsze elementy
● Czym jest księga znaku i jakie spełnia funkcje w komunikacji
● Dlaczego identyfikacja wizualna firmy jest niezbędna
Czym jest identyfikacja wizualna firmy
Najprościej mówiąc to narzędzie, za pomocą którego kształtuje się wizerunek i kreuje się w
odbiorcach wrażenie za pomocą poszczególnych elementów graficznych marki. Trudno
wyobrazić sobie konkretną osobę - bez jej twarzy, charakterystycznego zachowania czy
osobowości. Podobnie jest z korporacjami. Kolory mają ogromny wpływ na psychikę,
zmieniają nastrój i powodują szereg zachowań, w tym konsumenckich. Jak stworzyć więc
udaną identyfikację wizualną firmy? Najważniejsze to stworzyć pewien klucz do
rozpoznawania Twojej firmy, definiujący zarazem jej charakter. Twoim celem będzie
wzbudzenie w odbiorcach zaciekawienia oraz pozytywnych emocji.
Każdy z nas zna marki ikony, których wizerunek jest na tyle popularny, że nie muszą już
siebie promować. Należą do nich Coca-cola i Starbucks. Na ich przykładzie widzimy, jak
bezcenna potrafi być wizualna identyfikacja. Inne firmy muszą walczyć na rynku, o to, aby
wyróżnić się wśród konkurencji i kojarzyć się z czymś konkretnym, tak aby kiedyś to ich logo
stanowiło wartość samą w sobie. Stanowiło markę, za którą się płaci.
Jakie funkcje spełnia identyfikacja wizualna
W czasach cyfrowej rewolucji mamy nieograniczony wybór treści. Poza strategią
produktową, marketingową oraz PR, niezbędne jest również zaprezentowanie pełnego DNA
przedsiębiorstwa poprzez jego komunikację graficzną. Ludzka psychika kocha skojarzenia.
Dlatego system identyfikacji wizualnej powinien wzbudzać w odbiorcach konkretne emocje.
Aby osiągnąć sukces, istotny jest więc wygląd: firmowej strony internetowej, media
społecznościowe, odpowiednio zaprojektowane logo, które kojarzyć się będzie wyłącznie z
jedną marką. Zastanów się więc, wraz z agencją PR nad przesłaniem Twojej firmy, które
można by zmieścić w jednym zdaniu. Jaka jest jej największa wartość?
Identyfikacja wizualna pełni kilka ważnych funkcji. Nawiguje odbiorców w świecie pełnym
treści, wyróżnia na tle ogromnej konkurencji, wykorzystuje magię przyzwyczajenia oraz w
specyficzny sposób tworzy ona zaangażowanie odbiorców, dając gwarancję jakości
kupowanych usług. Pamiętaj również o precyzyjnym określeniu grupy docelowej, na samym
początku tworzenia strategii. Kierowanie komunikatów do odpowiednio wybranych
odbiorców jest w dzisiejszych czasach kluczowe.
Czym jest księga znaku i dlaczego warto ją posiadać
To precyzyjna instrukcja obsługi logo oraz systemu identyfikacji wizualnej marki. Zawiera
ona logotyp, dopuszczalne barwy, nazwy fontów oraz ich użyte wersje. Powinniśmy odnaleźć
w niej przykłady ich konkretnych zastosowań w praktyce. To prawdziwy strażnik spójności
wizerunku firmy. Poza księgą znaku wyróżniamy również księgę identyfikacji wizualnej.
Corporate Identity Guide to zbiór zaleceń na temat całej polityki i zasad komunikacji
wizualnej danej firmy. Księga ta powinna być czytelna i łatwa do zrozumienia oraz zawierać
aktualne informacje, które szybko można implementować. Znajdziemy w niej wszystkie
niezbędne szablony, materiały oraz wytyczne. W ten sposób mamy ogromną pewność, że
będziemy komunikować kampanie firmy w sposób spójny, zarówno w PR, marketingu, jak i
sprzedaży.
Identyfikacja wizualna to potężne narzędzie do opowiadania historii marki i nawiązywania
kontaktu z klientami. Warto więc korzystać z niej w umiejętny sposób, to inwestycja
długoterminowa, która może połączyć drogę Twoją i klientów we wspólną.
Elastyczna wizualność
Elementy systemu identyfikacji wizualnej to przykładowo:
● Logo
● Kolorystyka i typografia
● Materiały marketingowe oraz społecznościowe
● Prezentacje firmowe – wewnętrzne oraz zewnętrzne
● Gadżety firmowe
● Opakowania oraz broszury reklamowe
Identyfikacja graficzna tworzy wokół firmy określoną atmosferę, wpisującą się w strategię PR
wycelowaną w odpowiednią grupę docelową.
Poniżej kilka najbardziej istotnych elementów:
● Kolorystyka marki
● Logo marki
● Font czcionki zastosowanej w logo
● Firmowe druki
Comments