top of page

Czym jest identyfikacja wizualna firmy i jak pomaga w działaniach komunikacyjnych




Identyfikacja wizualna firmy, określana również jako tożsamość wizualna to narzędzie

służące do kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa. Nazwa marki, logo, topografia,

oraz kolorystyka powinny być Twoim sprzymierzeńcem w walce o pozytywny odbiór

marki, oraz zdobywanie nowych klientów przy użyciu strategii komunikacyjnej. Co

powinna zawierać księga znaków i dlaczego warto ją posiadać?



Z tekstu dowiesz się

● Czym jest identyfikacja wizualna firmy

● Jakie są jej najważniejsze elementy

● Czym jest księga znaku i jakie spełnia funkcje w komunikacji

● Dlaczego identyfikacja wizualna firmy jest niezbędna



Czym jest identyfikacja wizualna firmy

Najprościej mówiąc to narzędzie, za pomocą którego kształtuje się wizerunek i kreuje się w

odbiorcach wrażenie za pomocą poszczególnych elementów graficznych marki. Trudno

wyobrazić sobie konkretną osobę - bez jej twarzy, charakterystycznego zachowania czy

osobowości. Podobnie jest z korporacjami. Kolory mają ogromny wpływ na psychikę,

zmieniają nastrój i powodują szereg zachowań, w tym konsumenckich. Jak stworzyć więc

udaną identyfikację wizualną firmy? Najważniejsze to stworzyć pewien klucz do

rozpoznawania Twojej firmy, definiujący zarazem jej charakter. Twoim celem będzie

wzbudzenie w odbiorcach zaciekawienia oraz pozytywnych emocji.


Każdy z nas zna marki ikony, których wizerunek jest na tyle popularny, że nie muszą już

siebie promować. Należą do nich Coca-cola i Starbucks. Na ich przykładzie widzimy, jak

bezcenna potrafi być wizualna identyfikacja. Inne firmy muszą walczyć na rynku, o to, aby

wyróżnić się wśród konkurencji i kojarzyć się z czymś konkretnym, tak aby kiedyś to ich logo

stanowiło wartość samą w sobie. Stanowiło markę, za którą się płaci.



Jakie funkcje spełnia identyfikacja wizualna

W czasach cyfrowej rewolucji mamy nieograniczony wybór treści. Poza strategią

produktową, marketingową oraz PR, niezbędne jest również zaprezentowanie pełnego DNA

przedsiębiorstwa poprzez jego komunikację graficzną. Ludzka psychika kocha skojarzenia.

Dlatego system identyfikacji wizualnej powinien wzbudzać w odbiorcach konkretne emocje.

Aby osiągnąć sukces, istotny jest więc wygląd: firmowej strony internetowej, media

społecznościowe, odpowiednio zaprojektowane logo, które kojarzyć się będzie wyłącznie z

jedną marką. Zastanów się więc, wraz z agencją PR nad przesłaniem Twojej firmy, które

można by zmieścić w jednym zdaniu. Jaka jest jej największa wartość?


Identyfikacja wizualna pełni kilka ważnych funkcji. Nawiguje odbiorców w świecie pełnym

treści, wyróżnia na tle ogromnej konkurencji, wykorzystuje magię przyzwyczajenia oraz w

specyficzny sposób tworzy ona zaangażowanie odbiorców, dając gwarancję jakości

kupowanych usług. Pamiętaj również o precyzyjnym określeniu grupy docelowej, na samym

początku tworzenia strategii. Kierowanie komunikatów do odpowiednio wybranych

odbiorców jest w dzisiejszych czasach kluczowe.


Czym jest księga znaku i dlaczego warto ją posiadać

To precyzyjna instrukcja obsługi logo oraz systemu identyfikacji wizualnej marki. Zawiera

ona logotyp, dopuszczalne barwy, nazwy fontów oraz ich użyte wersje. Powinniśmy odnaleźć

w niej przykłady ich konkretnych zastosowań w praktyce. To prawdziwy strażnik spójności

wizerunku firmy. Poza księgą znaku wyróżniamy również księgę identyfikacji wizualnej.

Corporate Identity Guide to zbiór zaleceń na temat całej polityki i zasad komunikacji

wizualnej danej firmy. Księga ta powinna być czytelna i łatwa do zrozumienia oraz zawierać

aktualne informacje, które szybko można implementować. Znajdziemy w niej wszystkie

niezbędne szablony, materiały oraz wytyczne. W ten sposób mamy ogromną pewność, że

będziemy komunikować kampanie firmy w sposób spójny, zarówno w PR, marketingu, jak i

sprzedaży.


Identyfikacja wizualna to potężne narzędzie do opowiadania historii marki i nawiązywania

kontaktu z klientami. Warto więc korzystać z niej w umiejętny sposób, to inwestycja

długoterminowa, która może połączyć drogę Twoją i klientów we wspólną.


Elastyczna wizualność

Elementy systemu identyfikacji wizualnej to przykładowo:

● Logo

● Kolorystyka i typografia

● Materiały marketingowe oraz społecznościowe

● Prezentacje firmowe – wewnętrzne oraz zewnętrzne

● Gadżety firmowe

● Opakowania oraz broszury reklamowe


Identyfikacja graficzna tworzy wokół firmy określoną atmosferę, wpisującą się w strategię PR

wycelowaną w odpowiednią grupę docelową.


Poniżej kilka najbardziej istotnych elementów:

● Kolorystyka marki

● Logo marki

● Font czcionki zastosowanej w logo

● Firmowe druki

コメント


bottom of page