CSR to skrót od angielskiego Corporate Social Responsibility, czyli społecznej
odpowiedzialności biznesu. To idea, w ramach której, firmy w swoim rozwoju
uwzględniają również ogólny interes społeczny, w tym kwestie związane z przyszłością
ludzkości, równością oraz środowiskiem. Jakie są więc główne cechy oraz założenia
działań CSR? Czy mogą sobie na nie pozwolić jedynie bogate firmy? Jak prowadzić
udaną komunikację o tego typu działaniach?
Z tekstu dowiesz się:
● Czym jest CSR
● Jakie płyną korzyści z prowadzenia działań CSR
● W jaki sposób powinna wyglądać komunikacja
● O współpracy z NGO – sami
Czym jest CSR
Każdego roku coraz więcej firm prowadzi działania z zakresu Corporate Social
Responsibility. Coraz więcej przedsiębiorstw przyznaje, że ich działania mają realny wpływ
na teraźniejszość oraz przyszłość świata. Wymaga to od nich wzięcia odpowiedzialności nie
tylko za własne wyniki finansowe oraz nieokiełznaną ekspansję, ale również za wpływ, jaki
ich przedsiębiorstwa wywierają na społeczeństwo oraz środowisko. Odbiorcy to kochają.
Klienci domagają się od światowych firm zmian, które zmienią nasze życie na lepsze również
w dłuższej perspektywie.
Korzyści dla firm wynikające z działań CSR
Działania CSR przynoszą wiele korzyści dla firm. Przede wszystkim, prowadząc takie
działania, łatwo poprawić swój wizerunek oraz zbudować pozytywne relacje z klientami, co
może przełożyć się również na zwiększenie sprzedaży. Dodatkowo angażowanie się w
działania społeczne i ochronę środowiska może przyczynić się do większego zaangażowania
pracowników w rozwój firmy. Jednak plusy prowadzenia biznesu w połączeniu z CSR
powinny być rozpatrywane przede wszystkim długoterminowo.
Jak planować działania CSR
Najważniejsza w planowaniu CSR jest autentyczność podejmowanych działań. Tylko w ten
sposób możemy zainspirować innych naszą troską o społeczeństwo. Aby działania CSR
W kolejnym kroku powinna wybrać obszary, w których chce się angażować oraz poszukać
organizacji non-profit, z którymi chciałaby nawiązać współpracę. Kluczowe jest tutaj
zweryfikowanie działalności NGO – sów, abyśmy wiedzieli, czy działania przez nie
prowadzone są spójne z naszą marką. Podstawą jest to, aby produkty i usługi oferowane przez
nas nie łamały żadnej z idei, o które będzie walczyć organizacja, z którą się zwiążemy.
Następnie należy wyznaczyć wspólne cele, określić budżet oraz harmonogram wspólnych
działań. Zdefiniujcie z NGO – sem wspólne cele działalności. A następnie przeprowadźcie
analizę SWOT. Pozwoli to wam zidentyfikować mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. W
oparciu o jej wyniki opracujecie razem strategie, na której skorzystacie w największy
możliwy sposób.
Komunikacja działań CSR
Działania CSR powinny dostarczać odbiorcom pozytywnych emocji. Warto zadbać również o
to, aby miały one walor edukacyjny. Przybliżmy ludziom konkretne problemy społeczne i
zaproponujmy, w jaki sposób można je rozwiązać. Komunikacja jest kluczowa w przypadku
działań CSR. Firma powinna zadbać o wewnętrzną komunikację, aby pracownicy czuli się
zaangażowani oraz zmotywowani do działania. Istotna jest też komunikacja zewnętrzna, w
tym kontakt z mediami.
Analiza i ocena działań CSR
Aby ocenić skuteczność działań CSR, firma powinna zweryfikować odpowiednie wskaźniki
sukcesu oraz monitorować swoje działania. W razie potrzeby powinna również dokonywać
zmian i poprawek.
Comentarios