Prawidłowe określenie grupy docelowej jest kluczem do sukcesu w działaniach
marketingowych oraz PR. Piękno świata polega między innymi na tym, jak odmienni
potrafimy być od siebie, a każdy z nas stanowi indywidualność. Dlatego jedynie
precyzyjne zrozumienie swoich odbiorców oraz ich zachowań pozwala na tworzenie
treści spełniających ich potrzeby. Warto poznać techniki, które Ci w tym pomogą. Jedną
z nich jest stworzenie tak zwanej persony. Poznanie modelowego klienta pomaga w
zbudowaniu strategii marki. Dzięki niej będziesz wiedzieć do kogo i w jaki sposób
kierować komunikaty, aby odnieść sukces.
Z tekstu dowiesz się:
● Czym jest grupa docelowa w działaniach komunikacyjnych
● Jak określić modelowego klienta, czyli kim jest persona?
● Z jakich narzędzi należy korzystać
● O najważniejszych kryteriach przy określaniu grupy docelowej
Czym jest grupa docelowa w działaniach komunikacyjnych
Grupa docelowa to grono osób, które w pierwszej kolejności powinny być konsumentami
Twoich treści. To ich potencjalne potrzeby i oczekiwania spełniają oferowanie przez Twoją
firmę usługi oraz produkowany medialny content. Każdy chce, aby jego biznes, działania
marketingowe i komunikacyjne były odbieranie w pozytywny sposób oraz cieszyły się
popularnością. Aby to osiągnąć, potrzebujesz do tego adekwatnych narzędzi pomagających w
osiągnięciu tego celu. Dzięki wnikliwemu poznaniu grupy docelowej mamy możliwość
dostosowania całej strategii komunikacyjnej do naszych odbiorców. Pierwszym krokiem w
naszych działaniach powinno być zidentyfikowanie tak zwanej persony.
Kim jest persona i jak ją zidentyfikować
Persona to prototyp potencjalnego odbiorcy. Opiera się ona na cechach i zachowaniach
prawdziwych osób i pomaga nam ona zrozumieć każdego, kto korzystał z naszych usług lub
odwiedzał stronę internetową. Naszym podstawowym celem przy jej konstruowaniu jest
zrozumienie punktu widzenia naszego typowego klienta oraz jego potrzeb, aby móc je w pełni
spełnić.
Warto więc zwrócić uwagę na podobieństwa między naszymi klientami oraz na ich cechy
charakterystyczne. Interesują nas przede wszystkim dane takie jak: zawód, zainteresowania,
lokalizacja geograficzna oraz styl życia.
Metody określania grup docelowych
Określenie grupy docelowej można dokonać za pomocą analizy ruchu na naszej stronie lub
sprzedaży produktów i usług. Warto skorzystać w tym celu z profesjonalnych narzędzi, tak
jak Google Analytics, które pozwala nam zbadać dane behawioralne czy demograficzne na
temat naszych klientów. Dzięki niemu poznajemy dokładne położenie geograficzne
użytkowników wchodzących na stronę oraz wiele innych istotnych informacji. Na ich
podstawie konstruujemy strategię marketingową oraz sprzedażową. Bardzo istotne jest
również zbadanie kryteriów behawioralnych, czyli: lojalności wobec marki, produktu,
gotowości lub braku do nabycia produktu, postawy wobec marki oraz najbardziej
atrakcyjnych cech produktu. Poznanie grupy docelowej to kluczowy element działań zarówno
marketingowych, jak i PR.
W celu trafnego wyboru grupy docelowej korzysta się z kilku podstawowych kryteriów:
Kryterium demograficzne
Czyli informacje o cechach odbiorców takich jak: wiek, płeć, dochód, wykształcenie,
narodowość, zawód, stan cywilny, wyznawania religia czy dochód gospodarstwa domowego.
Kryterium behawioralne
Opisują zachowanie w stosunku do naszej firmy, a także sposobu odbierania przekazu
marketingowego. Zaliczamy do nich: podstawę wobec produktu, lojalność wobec marki,
cechy produktu, gotowość lub jej brak do nabycia produktu. Intensywność użytkowania
produktu.
Kryterium geograficzne
Wskazuje on położenie geograficznej naszej grupy docelowej. W jego skład wchodzą: region
– państwo, województwo oraz stan. Miejsce zamieszkania – wieś lub miasto. Wielkość miasta
– na przykład od 100 do 500 tysięcy mieszkańców. Odległość – od siedziby firmy.
Kryterium psychograficzne
Wykorzystywanie tego kryterium w tworzeniu grupy docelowej pozwala dotrzeć do osób,
które będą bardziej otwarte na przedstawiony produkt lub usługę. Wyróżniamy tutaj: styl
życia, osobowość, wyznawane wartości.
Jak określić grupę docelową
Zacznij od dokładnego zdefiniowania swojej oferty, usługi, czyli określ dokładnie, jakie
produkty oferujesz i do kogo powinny być skierowane. Następnie sam lub z agencją PR ustal
cel kampanii – wyznacz sobie, co chcesz osiągnąć poprzez kampanie (zwiększenie sprzedaży,
pozyskanie klientów czy też wzmocnienie marki).
Zidentyfikuj jakie cechy wyróżniają twój produkt lub usługę na tle konkurencji (jakość, cena,
funkcjonalność czy też wygląd). W drodze do określenia grupy docelowej powinieneś
również przeanalizować konkurencje, aby wiedzieć, kto oferuje podobne produkty lub usługi.
Określenie persony pomoże z powodzeniem tworzyć treści docierające do odbiorców na
każdym etapie cyklu sprzedażowego. Do świadomości konsumentów dotrą jedynie atrakcyjne
treści dostosowane do ich potrzeb i zainteresowań. Dokładne określenie grupy docelowej
wpłynie pozytywnie na Twoje działania marketingowe oraz PR. Wybierzesz odpowiednie kanały do prowadzenia komunikacji, usprawnisz kampanie i w realny sposób przełoży się to
na widoczność Twojej marki oraz przyszłe zyski przedsiębiorstwa.
Comments