Strategia public relations to podstawowe narzędzie komunikacji. To ona pozwala na
budowę silnej reputacji oraz zwiększenie zaangażowania odbiorców. Odpowiednio
dobrana pozwala wznieść markę na szczyt, nietrafiona w skrajnych przypadkach godzi
w wizerunek firmy. Natomiast jej brak przynosi często opłakane skutki, szczególnie w
momencie kryzysu wizerunkowego. Jak skierować swój przekaz do odpowiedniej grupy
docelowej? Podstaw na współpracę z ekspertami w dziedzinie PR.
Z tekstu dowiesz się o tym:
● Jak zaufać prawdzie, czyli analiza SWOT
● Big idea i przekaz
● Jakie są najważniejsze cele konstruowania dokumentu strategii
● Jak stworzyć skuteczną strategię PR
Spójrz w siebie, czyli dokonaj analizy SWOT
Pierwszym krokiem, aby osiągnąć cele, poprzez stosowanie strategii PR jest szczerość, czyli
niezbyt lubiana przez firmy forma ekspresji. Moment analizy poprzedzającej działania
powinien być hucznym pożegnaniem z propagandą sukcesu. Jak mówił Dario, z serialu
Ślepnąc od świateł: „Nie wolno udawać. Trzeba wejść w prawdę. Prawda to wielkie, otwarte
piękne drzwi. Przed nimi jest ugór, błoto, ale jak się wejdzie do środka, to jest się w skarbcu”.
Musisz dokonać szczerej analizy działalności swojej marki oraz oferowanych usług i na tej
podstawie wyznaczyć swoje atuty, oraz wady. Dopiero teraz możliwe będzie wyznaczenie
najbliższych komunikacyjnych priorytetów. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki,
zbudować silnie zaangażowaną społeczność, podjąć działania CSR, uzyskać większą
świadomość marki czy też poprawić reputację firmy? Kiedy wyznaczysz wraz z agencją
public relations ten podstawowy cel, wtedy przychodzi moment na określenie grupy
docelowej. Kto jest Twoim odbiorcą, a kto ma nim być? Jakie są ich preferencje
marketingowe oraz nawyki konsumenckie?
Określ przekaz
Pomyśl o potrzebach o realnych problemach, a swoją firmę potraktuje jako ich rozwiązanie.
To odbiorcy są najważniejsi, a ich odczucia zadecydują o zyskach przedsiębiorstwa. Wybierz
razem z agencją PR odpowiednie narzędzia, które pomogą w realizacji strategii. Przede
wszystkim ważne są kanały komunikacyjne, którymi chciałbyś dotrzeć do osób najbardziej
zbliżonych do grupy docelowej firmy. Czy Twoi klienci należą do generacji Z? Użytkują
głównie Linkedina lub Youtuba? A może pragną konkretnej zmiany na świecie? Takiej jak
przykładowo - zmniejszenie biurokracji. Eksperci z zakresu PR pomogą Ci wyznaczyć tak
zwaną personę, czyli modelowego, potencjalnego klienta firmy. Warto również określić jasny
i mocny przekaz firmy, mieszczący się w kilku słowach, jednej linijce.
Opracuj cele
Przykładami wyznaczonych przez Ciebie celów mogą być:
● Wykreowanie nowego bądź wzmocnienie obecnego wizerunku marki
● Promowanie wprowadzanych rodzajów produktów
● Wzrost rozpoznawalności marki
● Poszerzenie segmentu odbiorców
Mierz wyniki prowadzonych kampanii. Opracuj strategię PR
Określ sposób, w jaki będziesz sprawdzać skuteczność swojej strategii PR. Wybierz
wyznaczniki sukcesu, takie jak: zasięg mediów, liczba odsłon na stronie internetowej,
sprzedaż czy też opinie klientów. Całkowicie inny plan działań będzie w przypadku fundacji
oraz pojedynczego projektu. Strategia public relations jest dokumentem, którego opracowanie
powinno poprzedzać podjęcie pierwszych kroków w kierunku działań komunikacyjnych
firmy. Jednak sama strategia PR, nie jest planem działań komunikacyjnych, te powstaną
dopiero na jej podstawie.
Głównym celem strategii PR jest budowa pożądanej reputacji przez daną organizację. W ten
sposób ukazać można charakter oraz główną ideę projektu. Planowanie strategii PR
rozpoczyna się od wstępnej analizy działalności, usług, konkurencji, zastanowienia się nad
perspektywami prowadzonej działalności oraz realnymi celami do osiągnięcia.
Kroki niezbędne do wykonania
Ważnym elementem strategii public relations jest harmonogram działań, który określi
najważniejsze momenty w roku dla danej branży, a przy tym również zakres i daty Twoich
aktywności wobec firmy. Jednak wiele pomysłów działa jedynie na papierze. Ewaluacja
strategii jest więc jednym z kluczowych momentów zaraz przed jej wdrożeniem. Jej
przeprowadzenie pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych błędów.
Podsumowanie
Nieprzemyślana strategia PR może przynieść prawdziwie opłakane rezultaty. Osiągnąć można
je poprzez stosowanie złych kanałów komunikacji, chaotyczny zakres działań, czy nietrafnie
określoną grupę docelową.
Strategia PR to dokument, który już na początku planowania wyeliminuje potencjalne
zagrożenia, przekładając się w ren sposób na większą skuteczność działań reklamowych oraz
marketingowych. Głównym celem strategii jest uczynienie PR – owych działań skutecznymi.
To twój kolejny krok w drodze do sukcesu.
Comments