top of page

Jak zbudować strategie PR dla twojej firmy?





Strategia public relations to podstawowe narzędzie komunikacji. To ona pozwala na

budowę silnej reputacji oraz zwiększenie zaangażowania odbiorców. Odpowiednio

dobrana pozwala wznieść markę na szczyt, nietrafiona w skrajnych przypadkach godzi

w wizerunek firmy. Natomiast jej brak przynosi często opłakane skutki, szczególnie w

momencie kryzysu wizerunkowego. Jak skierować swój przekaz do odpowiedniej grupy

docelowej? Podstaw na współpracę z ekspertami w dziedzinie PR.



Z tekstu dowiesz się o tym:

● Jak zaufać prawdzie, czyli analiza SWOT

● Big idea i przekaz

● Jakie są najważniejsze cele konstruowania dokumentu strategii

● Jak stworzyć skuteczną strategię PR



Spójrz w siebie, czyli dokonaj analizy SWOT

Pierwszym krokiem, aby osiągnąć cele, poprzez stosowanie strategii PR jest szczerość, czyli

niezbyt lubiana przez firmy forma ekspresji. Moment analizy poprzedzającej działania

powinien być hucznym pożegnaniem z propagandą sukcesu. Jak mówił Dario, z serialu

Ślepnąc od świateł: „Nie wolno udawać. Trzeba wejść w prawdę. Prawda to wielkie, otwarte

piękne drzwi. Przed nimi jest ugór, błoto, ale jak się wejdzie do środka, to jest się w skarbcu”.

Musisz dokonać szczerej analizy działalności swojej marki oraz oferowanych usług i na tej

podstawie wyznaczyć swoje atuty, oraz wady. Dopiero teraz możliwe będzie wyznaczenie

najbliższych komunikacyjnych priorytetów. Czy chcesz zwiększyć świadomość marki,

zbudować silnie zaangażowaną społeczność, podjąć działania CSR, uzyskać większą

świadomość marki czy też poprawić reputację firmy? Kiedy wyznaczysz wraz z agencją

public relations ten podstawowy cel, wtedy przychodzi moment na określenie grupy

docelowej. Kto jest Twoim odbiorcą, a kto ma nim być? Jakie są ich preferencje

marketingowe oraz nawyki konsumenckie?


Określ przekaz

Pomyśl o potrzebach o realnych problemach, a swoją firmę potraktuje jako ich rozwiązanie.

To odbiorcy są najważniejsi, a ich odczucia zadecydują o zyskach przedsiębiorstwa. Wybierz

razem z agencją PR odpowiednie narzędzia, które pomogą w realizacji strategii. Przede

wszystkim ważne są kanały komunikacyjne, którymi chciałbyś dotrzeć do osób najbardziej

zbliżonych do grupy docelowej firmy. Czy Twoi klienci należą do generacji Z? Użytkują

głównie Linkedina lub Youtuba? A może pragną konkretnej zmiany na świecie? Takiej jak

przykładowo - zmniejszenie biurokracji. Eksperci z zakresu PR pomogą Ci wyznaczyć tak

zwaną personę, czyli modelowego, potencjalnego klienta firmy. Warto również określić jasny

i mocny przekaz firmy, mieszczący się w kilku słowach, jednej linijce.



Opracuj cele

Przykładami wyznaczonych przez Ciebie celów mogą być:

● Wykreowanie nowego bądź wzmocnienie obecnego wizerunku marki

● Promowanie wprowadzanych rodzajów produktów

● Wzrost rozpoznawalności marki

● Poszerzenie segmentu odbiorców



Mierz wyniki prowadzonych kampanii. Opracuj strategię PR

Określ sposób, w jaki będziesz sprawdzać skuteczność swojej strategii PR. Wybierz

wyznaczniki sukcesu, takie jak: zasięg mediów, liczba odsłon na stronie internetowej,

sprzedaż czy też opinie klientów. Całkowicie inny plan działań będzie w przypadku fundacji

oraz pojedynczego projektu. Strategia public relations jest dokumentem, którego opracowanie

powinno poprzedzać podjęcie pierwszych kroków w kierunku działań komunikacyjnych

firmy. Jednak sama strategia PR, nie jest planem działań komunikacyjnych, te powstaną

dopiero na jej podstawie.


Głównym celem strategii PR jest budowa pożądanej reputacji przez daną organizację. W ten

sposób ukazać można charakter oraz główną ideę projektu. Planowanie strategii PR

rozpoczyna się od wstępnej analizy działalności, usług, konkurencji, zastanowienia się nad

perspektywami prowadzonej działalności oraz realnymi celami do osiągnięcia.


Kroki niezbędne do wykonania

Ważnym elementem strategii public relations jest harmonogram działań, który określi

najważniejsze momenty w roku dla danej branży, a przy tym również zakres i daty Twoich

aktywności wobec firmy. Jednak wiele pomysłów działa jedynie na papierze. Ewaluacja

strategii jest więc jednym z kluczowych momentów zaraz przed jej wdrożeniem. Jej

przeprowadzenie pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych błędów.


Podsumowanie

Nieprzemyślana strategia PR może przynieść prawdziwie opłakane rezultaty. Osiągnąć można

je poprzez stosowanie złych kanałów komunikacji, chaotyczny zakres działań, czy nietrafnie

określoną grupę docelową.


Strategia PR to dokument, który już na początku planowania wyeliminuje potencjalne

zagrożenia, przekładając się w ren sposób na większą skuteczność działań reklamowych oraz

marketingowych. Głównym celem strategii jest uczynienie PR – owych działań skutecznymi.

To twój kolejny krok w drodze do sukcesu.

Comments


bottom of page