Ufamy ludziom bardziej niż firmom. W czasach cyfrowej rewolucji oraz dezinformacji,
społeczeństwo szuka prawdziwych liderów opinii, których można obdarzyć zaufaniem.
Warto, abyś był jednym z nich i dowiedział się: w jaki sposób budować swoją markę
osobistą oraz jak przełoży się to na prowadzenie Twojego biznesu. Określenie grupy
docelowej oraz umiejętne korzystanie z mediów społecznościowych przybliżą cię do
osiągnięcia twojego celu.
Z tekstu dowiesz się o:
● Czym jest personal branding
● Jak określić grupę docelową?
● Jak korzystać z mediów społecznościowych w personal brandingu
● Jak publikować skuteczne treści w mediach
Czym jest marka osobista?
Personal branding – czyli marka osobista. Jest to sposób, w jaki ukazujemy swoją karierę
oraz umiejętności poprzez wykreowany wizerunek. Przekłada się to na nasze kontakty,
możliwości, przedsięwzięcia finansowe oraz życie prywatne. Budowanie marki osobistej
stało się w dzisiejszych czasach możliwością wyróżnienia siebie na tle ogromnej konkurencji.
Na czym więc powinno polegać, abyśmy odnieśli sukces? Najprościej rzecz mówiąc, jest to
uwypuklenie naszych największych atutów oraz wzbudzenie w odbiorcach pozytywnych
emocji. To właśnie one w ogromnej mierze decydują o naszym biznesowym powodzeniu.
Świadomy i konsekwentny personal branding, pomoże Ci w osiągnięciu twoich celów
osobistych oraz zawodowych.
Jak rozpocząć budowanie marki osobistej?
W tym celu pomocne będzie skorzystanie z agencji PR, która wspólnie z Tobą zastanowi się
nad kilkoma kluczowymi kwestiami.
● Jakie działania chcesz podjąć i do kogo zamierzasz je skierować?
● Jak wykorzystać twoje zalety oraz wady
● Jaki jest długotrwały cel twoich działań
● Co będzie wyróżniało Cię na tyle twojej konkurencji
Pomyśl o konkretnym problemie, który chciałbyś wyeliminować ze świata. A następnie nad
tym, w jaki sposób chcesz go rozwiązać. Agencja PR pomoże Ci w przeprowadzeniu analizy
SWOT. Pamiętaj, aby nie kierować się aktualnymi trendami. W końcu twoim celem jest,
zostanie ekspertem w danej dziedzinie, a w tym najważniejsza jest autentyczność. Wybierz
coś bliskiego twojemu sercu. Im bardziej unikalne będą treści, które stworzysz, tym bardziej
będziesz postrzegany jako lider w danej dziedzinie.
Określenie grupy docelowej w personal brandingu
Aby strategia budowania marki osobistej była skuteczna, należy określić do kogo, chcemy
dotrzeć z naszym przekazem. Marka osobista powinna zapewniać korzyści zarówno odbiorcy,
jak i nadawcy. Korzystaj więc z profesjonalnych narzędzi do analizowania ruchu w
Internecie. Jednym z nich jest Google Analytics, pozwalające na określenie regionu
odbiorców, ich nawyków, a nawet poziomu lojalności wobec danej marki. To bezcenna
pigułka informacji.
Kiedy już określiłeś swoją dokładną specjalizację oraz grupę docelową, postaraj się, aby
sedno twojej działalności dało się ująć w jednym zdaniu. Chodzi tutaj o tak zwane USP, czyli
Unique Selling Point. Możesz stworzyć swoje USP według następującego schematu:
Pomagam – (komu), osiągnąć – (co?), aby – (efekt).
Korzystanie z mediów społecznościowych w personal brandingu
W budowaniu marki osobistej najważniejsza jest spójność – treści, przesłania. Dlatego warto
na pierwszym miejscu postawić prowadzenie profili w mediach społecznościowych. Content
zamieszczany w serwisach powinien w pełni reprezentować twoje wartości. Jednak w
przypadku social mediów, trzeba korzystać z nich świadomie, ponieważ można zarówno
szybko wykreować wizerunek, jak również natychmiast go zniszczyć. Powinniśmy więc
uważać na to, co udostępniamy, skupiając się na treściach profesjonalnych.
Nie musisz być obecny we wszystkich mediach, wybierz te, z których najczęściej korzystają
twoi odbiorcy. Wzbogacaj treści publikowane przez siebie zdjęciami, nagraniami wideo oraz
audio, grafikami i staraj się przedstawiać swoja ekspercką wiedzę w atrakcyjnej i przystępnej
formie wykorzystując magię storytellingu.
Każdy z portali społecznościowych rządzi się swoimi prawami. Tik Tok, Youtube,
Facebook, Instagram, Linkedin to platformy, z których korzystając, możesz dotrzeć do
odbiorców od generacji Z oraz do osób prowadzących od wielu lat swój biznes. Forma treści
musi być dostosowana do każdej z nich. Wydaje się to czasochłonne, pamiętaj jednak, że
część z publikowanych treści możesz zautomatyzować, a przede wszystkim – pomóc może Ci
agencja PR.
Jak publikować skuteczne treści w mediach społecznościowych
Nadążaj za trendami i eksperymentuj z formą. Algorytmy powinny być naszym nieustannie
zmieniającym się przyjacielem. Wiele marek osobistych oraz firm ma z tym ogromny
problem. Jeżeli pojawia się trend taki jak shortsy na Youtubie – skorzystaj z ich zasięgu. To
prezent, który szkoda byłoby marnować. Platformy bardzo często dają nowym formom
większe możliwości dotarcia, aby promować nowy format. Pozostanie przy starszych
formach, najczęściej obetnie Ci zasięgi. Zastanów się, co chciałbyś publikować najczęściej i
w którym z nich poczujesz się najlepiej.
Mogą to być wypowiedzi eksperckie w formie wideo, organizowanie webinarów, słowo
pisane, które nigdy nie umrze lub bardzo popularne podcasty. Ważne, abyś w danej formie
czuł się swobodnie lub miał chęci do rozwoju w danym contencie. Publikuj treści regularnie.
Personal branding to nieustanny proces.
Obecność w mediach społecznościowych i publikowanie wartościowych i angażujących
odbiorców treści to podstawa. Pamiętaj również o stworzeniu swojej strony internetowej,
opisującej Twoją markę – czyli twoje wartości oraz działania. Jak więc dotrzeć do
potencjalnie dużej ilości odbiorców?
Zadbaj o odpowiednie SEO na swojej stronie, w social mediach. W wielu branżach sprawdza
się również e-mail marketing. Rozwijaj kontakty branżowe, angażuj się oraz nawiązuj
współprace biznesowe.
Podsumowanie – korzyści z płynące budowania marki osobistej
Personal branding pozwala zbudować Ci pozytywny wizerunek eksperta. To całokształt
tego, jak reprezentujesz się zarówno online, jak i offline. Marka osobista przekłada się na
twoje zawodowe możliwości, sprzedaż oferowanych produktów i usług, popularność oraz
życie prywatne.
Przy budowaniu marki osobistej warto sięgnąć po storytelling. Jednakowo w postach, wideo,
podcastach, staraj się przedstawiać problem oraz jego rozwiązanie w formie historii. To
wielka siła, działająca na ludzi od tysięcy lat.
Przy budowaniu marki osobistej pamiętaj o:
● Spójności. Pamiętaj, że twoje działania, usługi mają reprezentować pewną konkretną
ideę, której powinieneś w całości się oddać.
● Eksponowaniu swoich atutów. Opisz siebie, to kim jesteś oraz swoje mocne strony i
doświadczenie. Dlaczego to, co oferujesz, jest wartościowe?
● Konsekwencji. Plan komunikacji twojej marki musi być realizowane stale, z
podziałem na komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzną
● Prezentowaniu silnego przekazu o sobie. Wyróżnij się na tle reszty ekspertów
● Skutecznych działaniach komunikacyjnych. Planuj dokładnie co zrobić, aby twoje
komunikaty docierały do twojej grupy docelowej.
Comments