top of page

Case Study

Jak zwiększyć rozpoznawalność marki social i brand listeningowej oraz zostać czołowym ekspertem w dziedzinie sztucznej inteligencji?

O rynku startupów

Według statystyk* 9 na 10 startupów na świecie upada, a tylko 30 proc. osiąga stan, w którym dochody przekraczają koszty. W 14 proc. wynika to ze złego marketingu i braku komunikacji, dlatego tak ważne jest, by przy planowaniu strategii działania nie pomijać tych obszarów. Informowanie o sukcesach, nowych produktach i usługach nie tylko buduje wizerunek firmy jako lidera i eksperta w swojej branży, ale również pozwala dotrzeć do potencjalnych partnerów, inwestorów i klientów. Dobrym przykładem jest polski SentiOne, który znalazł się w zestawieniu 10 najbardziej gorących startupów 2021 r. „Rzeczpospolitej”.

SentiOne to polski startup założony w 2011 roku, wspiera on marki w zakresie automatyzacji obsługi klienta oraz monitoringu Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji. Firma oferuje klientom szeroki wachlarz rozwiązań: od monitorowania opinii internautów i zintegrowanej platformy obsługi klienta, po nowej generacji boty konwersacyjne, które rozumieją intencje rozmówców ze skutecznością na poziomie 96 proc.

 

Rozwiązania SentiOne z zakresu monitoringu Internetu są dostępne już w 147 krajach świata, m.in. w całej Europie oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Singapurze i Australii. Ich algorytmy są obecnie w stanie monitorować i analizować wypowiedzi w 81 językach, co pokrywa 71 proc. populacji świata. Tylko w Polsce codziennie analizują 42 mln publicznych wypowiedzi internetowych z social media, forów, blogów i artykułów. Firma jest laureatem m.in. rankingu Deloitte Polska „Technology Fast 50 Central Europe”.

 

Założenia współpracy

SentiOne działa w szeroko pojętej branży marketingowej – dostarcza m.in. usługę monitorowania internetu i mediów społecznościowych. Oprócz tego zajmuje się także automatyzacją obsługi klienta oraz komunikacji z klientem przy pomocy sztucznej inteligencji i botów konwersacyjnych. Klientami docelowych SentiOne są zarówno pracownicy działów komunikacji, jak i osoby odpowiedzialne za automatyzację obsługi klienta w np. bankowości, a także właściciele średnich i dużych biznesów.

 

Rozwiązanie

Podczas współpracy sięgamy po wiele narzędzi: obok informacji prasowych są to wywiady i komentarze eksperckie, rankingi, artykuły gościnne, analizy trendów czy case study.

 

Aby sprostać wyzwaniu, Rocket Science zaproponowała strategię komunikacji, a w tym konkretne rozwiązania. Pierwszym był rozwój komunikacji produktowej i biznesowej za pomocą komunikatów prasowych dotyczących wyników biznesowych i finansowych spółki, a także zawierających informacje o nowych funkcjach platformy. Kolejnym krokiem było wykorzystanie unikalnych danych klienta, dzięki czemu można było opracować interesujący dla dziennikarzy i czytelników kontent, a w tym raporty oparte o wyniki analiz social i brand listeningowe. Agencja zdecydowała się także na pozycjonowanie wypowiedzi specjalistów SentiOne w mediach, na konferencjach  jako ekspertów branży. Oprócz tego, na bieżąco przygotowywane były informacje prasowe na temat osiągnięć spółki, takich jak wejście na rynek MENA czy dotacja przyznana przez NCBiR.

 

Wskaźniki efektywności

Ważną kwestią współpracy jest zwiększanie zasięgów. Podczas 10-miesięcznej współpracy powstało 1030 publikacji, których ekwiwalent reklamowy to ponad 5 mln zł netto. Średni miesięczny ekwiwalent reklamowy z publikacji wynosi 500 tys. zł netto.

 

Kluczowe osiągnięcia

Ważnym osiągnięciem są prośby o przedstawienie oferty od potencjalnych klientów lub zaproszenia do przetargów po publikacjach prasowych na temat AI oraz social listeningu. Warte wspomnienia jest z pewnością także zaproszenie CEO SentiOne Kamila Bargiela na XIII Europejski Kongres Gospodarczy jako głównego panelisty i eksperta AI. Wystąpienie zebrało aż 81 publikacji w mediach. Kolejnym sukcesem jest dotarcie do kluczowych pism biznesowych.

 

W kolejnych krokach, po wdrożeniu strategii komunikacyjnej w Polsce, SentiOne postanowiło rozpocząć również działania PR z Agencją na rynku węgierskim.

 

*https://startupgenome.com/reports/global-startup-ecosystem-report-2019

Odnawialne źródła energii w służbie ochrony środowiska. Pozycjonowanie eksperckości firmy i prezesa w branży paneli fotowoltaicznych

Przełom na rynku fotowoltaiki w Polsce

Ostatnie dwa lata były przełomowe dla całej branży OZE, jednak to fotowoltaika przeżywa największy rozkwit. Rok 2020 obfitował w wysokie wyniki: odnotowano wtedy przekroczenie progu pół miliona instalacji prosumenckich w Polsce, a łączna moc instalacji na koniec roku wynosiła ponad 4 GW. Wzrost mocy polskich instalacji to 200% w porównaniu do 2019 roku. Ze względu na rosnące ceny prądu, rośnie także zainteresowanie mieszkańców domów jednorodzinnych instalacjami fotowoltaicznymi.

Firma SunSol od 2013 roku tworzy systemy fotowoltaiczne przeznaczone dla gospodarstw domowych oraz firm. Zapewnia swoim klientom kompleksową obsługę – od projektowania systemu, poprzez dostarczanie urządzeń, po ich instalację oraz przyłączenie do sieci. Firma na swoim koncie ma realizacje zarówno w kraju, jak i w najbardziej odległych częściach globu, w tym m.in. na biegunie północnym i południowym.

Założenia współpracy

Oferta SunSol, oprócz instalacji fotowoltaicznych, obejmuje także montaż systemów grzewczych wykorzystujących pompy ciepła oraz ładowarki do samochodów elektrycznych. Klientami firmy są zarówno osoby prywatne, a więc instalacje w gospodarstwach domowych, jak i klienci biznesowi – tj. małe i średnie przedsiębiorstwa. Poza tym SunSol zrealizował wiele projektów specjalnych, które również w założeniu mają być elementem promowania marki w mediach jako lidera branży.

 

Rozwiązanie 

Podczas współpracy korzystaliśmy z różnych narzędzi: obok informacji prasowych były to wywiady i komentarze eksperckie oraz artykuły gościnne.

Aby spełnić założenia współpracy, Rocket Science zaplanowało strategię komunikacji opartą o trzy rozwiązania. Pierwszym z nich są komunikaty prasowe, zawierające informacje na temat bieżącej działalności i rozwoju SunSol – były to m.in. komunikat na temat premiery polskiego carportu firmy SunSol oraz Gdańskiego Dnia Elektromobilności. Kolejne działanie agencji to opracowanie i publikacja w mediach raportów z badań, mających na celu ukazanie stosunku Polaków do OZE i bezpieczeństwa energetycznego kraju. („Polacy i fotowoltaika”, „Co myślą Polacy o odnawialnych źródłach energii”, „OZE a bezpieczeństwo energetycznym kraju według Polaków”). Trzecim rozwiązaniem wprowadzonym przez agencję jest pozycjonowanie w mediach wypowiedzi i komentarzy prezesa SunSol jako eksperta branży.

 

Wskaźniki efektywności

Ważną kwestią współpracy było zwiększanie zasięgów. Podczas 5-miesięcznej współpracy powstało 741 publikacji, których ekwiwalent reklamowy to ponad 1 mln zł netto. Średni miesięczny ekwiwalent reklamowy z publikacji wynosi 200 tys. zł netto.

 

Kluczowe osiągnięcia

Podczas współpracy, Agencji Rocket Science udało się spozycjonować wywiady, wypowiedzi i komentarze eksperckie CEO SunSol w wielu portalach, m.in. Business Insider oraz Spider’s Web. Oprócz tego na swoim koncie mamy liczne publikacje w portalach branżowych. Ważny w perspektywie realizacji celów współpracy jest także aspekt stałego edukowania i uświadamiania na temat znaczenia odnawialnych źródeł energii w kontekście ochrony środowiska za pośrednictwem publikacji.

MindGenic AI -  promocja  aplikacji dla pokolenia Z

Aż 60 proc. młodych Polaków często czuje się samotnie, a 17 proc. nie ma nikogo, z kim mogliby podzielić się swoimi problemami. Ponad połowa czuje się samotna we własnych domach, a jeszcze gorzej wygląda sytuacja w placówkach edukacyjnych - aż 71 proc. deklaruje, że w szkole lub na uczelni doskwiera im samotność. Jednocześnie 72 proc. czuje, że przeważnie nie może podzielić się swoimi problemami z pedagogami ani psychologami.

 

To dane z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z, przeprowadzonego przez twórców MindGenic AI. To polski projekt, którego celem jest stworzenie aplikacji wspierającej młodych ludzi w rozwiązywaniu problemów wynikających z samotności, niskiego poczucia akceptacji i nudy. Powstający z udziałem samych przedstawicieli pokolenia Z pod okiem psychologów i pedagogów bot ma być wsparciem dostępnym 24 godziny na dobę, wyposażonym w mechanizmy, które w razie potrzeby przekierują młodego człowieka do odpowiedniej instytucji czy do grupy rówieśników o podobnych zainteresowaniach. Będzie też udzielał rad związanych z bezpiecznym funkcjonowaniem w sieci i zachęcał do aktywności pozacyfrowych.

 

Elementem projektu jest Akademia MindGenic, autorski program edukacyjny w postaci kursów dla osób, które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. 

 

Założenia współpracy

Twórcom projektu MindGenic AI zależało na zwiększeniu świadomości problemu osamotnienia młodzieży, nagłośnieniu projektu i zachęceniu osób w wieku 18-25 lat do zapisywania się na zajęcia w ramach Akademii MindGenic. Istotne było także zwiększenie zasięgów strony internetowej projektu i liczby obserwujących na Facebooku, a także promocja webinaru, podczas którego specjaliści z zakresu psychologii i pedagogiki omawiali dane z raportu na temat samotności pokolenia Z i dyskutowali na temat możliwych rozwiązań tego problemu. 

 

Rozwiązanie

Podczas współpracy sięgnęliśmy po różne narzędzia PR - wysyłkę komunikatów prasowych, aranżację wywiadów i komentarzy eksperckich oraz współpracę z influencerką. 

 

Dane z pierwszego w Polsce raportu na temat samotności pokolenia Z oraz opis sztucznej inteligencji, która może pomóc w rozwiązaniu tego problemu, umożliwiły przygotowanie  unikalnych treści - informacji prasowych i wypowiedzi - interesujących dla dziennikarzy i czytelników z różnych sektorów, zarówno tych zainteresowanych psychologią i kwestiami społecznymi, jak i tych interesujących się nowymi technologiami i rozwojem sztucznej inteligencji. Z kolei współpraca z influencerką o szerokiej grupie odbiorców z grupy docelowej Akademii MindGenic pozwoliła dotrzeć do osób zainteresowanych udziałem w programie.

 

Wskaźniki efektywności

Blisko dwumiesięczna współpraca zaowocowała 144 publikacjami (w tym 4 wywiadami i komentarzami eksperckimi) na ogólnopolskich portalach internetowych, jak i lokalnych, w prasie drukowanej oraz w radio, których ekwiwalent reklamowy wyniósł niemal 1,5 mln zł. Liczba obserwujących profil MindGenic AI na Facebooku wzrosła o niemal połowę. Z kolei odpowiednio dobrani liderzy opinii, którzy zaangażowali docelową grupę osób zainteresowanych rozwiązaniem klienta, dostarczyli kilkanaście kluczowych leadów, czyli osób zainteresowanym udziałem w Akademii (kursie).

 

Kluczowe osiągnięcia

Podczas współpracy, Agencji Rocket Science udało się spozycjonować MindGenic AI na portalach strategicznych, związanych z tematyką klienta oraz grupą docelową takich jak pap.pl, Wyborcza.biz, Money.pl, Spidersweb.pl, Superbiz.se.pl, MamStartup.pl czy Parenting.pl oraz w stacjach TOK FM i Antyradio. W druku informacje o projekcie ukazały się m.in. w „Dzienniku Bałtyckim”, „Gazecie Finansowej” czy „Gazecie Wrocławskiej”. 

CSR - Nagłaśnianie sukcesów przedsiębiorczyń

Według danych z KRS do kobiet należy ponad 950 tys. przedsiębiorstw w Polsce, a na czele ponad 45 tys. stoją prezeski. Jednak nadal firmy prowadzone przez kobiety stanowią tylko ⅕ wszystkich działalności w Polsce. Jednocześnie, według badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, ponad 40 proc. Polek deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę. Niemal połowę z nich przed założeniem własnego biznesu powstrzymuje brak pewności siebie. 

 

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką jest organizatorem Konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, największego i najstarszego w Polsce konkursu dla przedsiębiorczych kobiet. Od 14 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności oraz włączania. Od powstania konkursu rozdano w nim ponad 140 statuetek. Wielu nagrodzonym i nominowanym udział w konkursie otworzył drogę do dalszych sukcesów, ułatwił wejście na nowe rynki i dał szansę na pozyskanie inwestorów oraz partnerów biznesowych. W ostatniej, 14. edycji, poziom zgłoszeń i nominacji był tak wysoki, że w jednej z kategorii nagrodzono ex aequo aż 3 przedsiębiorczynie.

 

Założenia współpracy

Agencja Rocket Science współpracuje z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką przy nagłaśnianiu kolejnych edycji konkursu już od kilku lat. Fundacji zależało na rozpropagowaniu informacji o 14. edycji konkursu, pozyskaniu dla niej patronów medialnych, budowaniu świadomości działań Fundacji oraz potrzeby wspierania przedsiębiorczości kobiet poprzez komentarze, wystąpienia, wywiady i badania, a także na pozycjonowaniu zwyciężczyń konkursu. 

 

Rozwiązanie

Podczas trwającej 9 miesięcy współpracy sięgnęliśmy po liczne narzędzia: ankiety i raporty, wysyłkę komunikatów prasowych, aranżację wywiadów i komentarzy eksperckich. Dane z analiz KRS przeprowadzonych na zlecenie Fundacji oraz raportów opracowanych na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród Polek prowadzących własne firmy i chcących je założyć, dostarczyły unikalnych i interesujących treści, które posłużyły do przygotowania komunikatów prasowych i wypowiedzi. Okazji do przygotowania i publikacji responsywnych komentarzy eksperckich dostarczyło też monitorowanie prac nad zmianami w Kodeksie Pracy i nowelizacji ustaw. 

 

Działania objęły też nagłośnienie Gali Finałowej konkursu - zaproszenie przedstawicieli mediów i liderów opinii, a także aranżację wywiadów na wydarzeniu oraz promowaniu wydarzenia w mediach. 

 

Wskaźnik efektywności

Współpraca zaowocowała 6157 publikacjami na portalach internetowych, w prasie, radio i tv, o łącznym dotarciu 22 760 219, w tym wywiadami i komentarzami eksperckimi z prezeską Fundacji oraz laureatkami. Ekwiwalent reklamowy działań wyniósł 16 617 453 zł netto. Udało się również pozyskać prestiżowych patronów medialnych 14. edycji konkursu, m.in. serwisy PAP oraz ISBtech.

 

Kluczowe osiągnięcia

Podczas współpracy udało się spozycjonować Fundację oraz informacje o 14. edycji konkursu w prasie i na portalach strategicznych związanych z tematyką biznesową, jak Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Wyborcza.biz, Biznes.Wprost.pl, Finanse.Wp.pl, Money.pl, PulsHR.pl czy MamStartUp.pl, a także w telewizji TVN czy stacji Meloradio.

 

W ramach konkursu nagłaśniamy sukcesy polskich przedsiębiorczyń i ich niezwykłe, często przełomowe osiągnięcia, a także nagradzamy firmy dbające w swoich strukturach o równość. Pokazujemy realizowane przez nich przedsięwzięcia i dobre praktyki. Pomimo tego, że słowa „różnorodność” i „włączanie” w biznesie są coraz bardziej popularne, to dalej jeszcze w relatywnie małym stopniu przekładają się na konkretne działania. W konkursie chcemy uświadamiać i pokazywać inspirujące oraz wartościowe role models polskiego rynku, dlatego skuteczne oraz merytoryczne wsparcie, którego od kilku lat udziela nam agencja Rocket Science, jest dla nas bardzo ważne. Bez odpowiedniego nagłośnienia naszych działań oraz liderek i liderów nagradzanych w konkursie nie byłaby to możliwe - podsumowuje Dominika Jajszczak, Dyrektorka Marketingu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką

bottom of page