top of page

Atrybuty brandu w 2023 roku. Marka to klucz do kreowania wyjątkowej tożsamości

Określenie atrybutów marki jest niezwykle istotnym krokiem w budowaniu wyjątkowej i przyciągającej uwagę tożsamości. Atrybuty funkcjonalne, emocjonalne i symboliczne odgrywają ważną rolę w tworzeniu silnej więzi z docelowymi odbiorcami. W artykule tym omówimy jak ważna jest marka, jakie czynniki wpływają na kształtowanie atrybutów marki i jak można wykorzystać je do skutecznego budowania silnej marki w świecie pełnym wyzwań.


Z tekstu dowiesz się:

  • Jakie są rodzaje atrybutów marki

  • Poznanie odbiorców jest kluczem skutecznej komunikacji

  • Jak określić najważniejsze cechy firmy i wyróżnić się wśród konkurencji

Świadomi konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na wartości i osobowość marki, dlatego właściwie zidentyfikowane atrybuty są kluczem do przyciągania lojalnych klientów i wyprzedzenia konkurencji. Jak powiedział Seth Godin, marka to nie tylko logo czy produkty, to kompletny zestaw oczekiwań, historii i relacji, które wpływają na decyzje konsumentów. Aby zdefiniować atrybuty marki, warto spojrzeć na nią jak na żywą osobę. Wyobraź sobie, że jest to postać, która ma swoje cele, wartości, przekonania i osobowość. Określ, jakie z nich chciałbyś nadać swojej firmie - czy jest ona nowoczesna i innowacyjna, czy może bardziej tradycyjna i wiarygodna? Kreując spójny przekaz, łatwiej będzie Ci komunikować się z klientami oraz budować z nimi trwałe relacje.


Czym są atrybuty marki

Najprościej mówiąc są to wartości, cechy charakterystyczne oraz wizerunek, które odróżniają twoją firmę od konkurencji na rynku. To właśnie z nimi konsumenci, podświadomie utożsamiają dane przedsiębiorstwo. Najwięksi światowi potentaci pokazują nam, że odpowiednio dobrane i wykorzystywane mogą stanowić o wielkiej sile marketingowej, PR- owej oraz sprzedażowej. Atrybuty marki możemy podzielić na trzy główne kategorie: funkcjonalne - czyli namacalne, zawierające praktyczne korzyści, jakie firma może zaoferować, takie jak: niezawodność, jakość, trwałość lub wydajność. Emocjonalne - niematerialne, wywołujące w klientach określone emocje, niezwykle istotne w budowaniu lojalności klientów, ich przykładami mogą być - wiarygodność, autentyczność, empatia lub nostalgia. Symboliczne - to cechy często związane z osobowością marki, jej kulturą oraz ludzkim ucieleśnieniem. Jej przykładami są indywidualność, prestiż oraz kreatywność.


Poznanie odbiorców - klucz do skutecznej komunikacji W 2023 roku najważniejszym krokiem w budowaniu atrybutów marki pozostaje zrozumienie swojej publiczności. Każdy z nas zna przedsiębiorstwa kojarzące się ze słowami takimi jak: odpowiedzialność społeczna, luksus czy też wygoda. Jednak ważne jest to, aby skojarzenia te były spójne z branżami, w których działa dana firma i stanowiły w nich atut. Należy jednak uważać, aby atrybuty marki, nie były zbyt banalne. Przykładowo – bezpieczeństwo, w branży bankowej nie jest niczym innowacyjnym, a jest wręcz wymagana poprzez regulacje prawne. W tego typu branży ciekawszym skojarzeniem byłaby – kreatywność, ponieważ bankowość może kojarzyć się ze statycznością. Przeanalizuj swoich klientów, ich potrzeby, zainteresowania, aby móc zaoferować im rozwiązania, których szukają. Nie próbuj jednak zadowolić wszystkich, skup się na mniejszym segmencie, który jest dla Ciebie najważniejszy. Poznanie swojej publiczności pozwoli Ci na precyzyjne i skuteczne komunikowanie się z nią.


Określ warstwę emocjonalną i rdzeń twojej firmy Zastanów się, co czyni Twoją markę wyjątkową spośród konkurencji. Jakimi wartościami kieruje się Twoje przedsiębiorstwo i czy mogą one zaimponować potencjalnym klientom? Konsumenci są bardziej skłonni do zaufania firmom, które angażują się w działania społeczne i przyczyniają się do większego dobra. Rozważ jednak czy w przypadku twojej firmy takie rozwiązania byłyby autentyczne. Możesz wybrać również działania dla lokalnej społeczności, najważniejsze, aby były one spójne z koncepcją twojego przedsiębiorstwa. Przemyśl też, z czego zwykle wynika potrzeba skorzystania z Twoich usług oraz jakie uczucia, chciałbyś, żeby wiązały się z użytkowaniem danego produktu. Warto później odwołać się do nich przy projektowaniu atrybutów marki.


Wyobraź sobie markę jako osobę

Aby zdefiniować atrybuty marki, warto spojrzeć na nią jak na żywą osobę. Wyobraź sobie, że Twoja marka to postać, która ma swoje cele, wartości, przekonania. Określ, jaką osobowość chciałbyś nadać swojej marce - czy jest ona nowoczesna i innowacyjna, czy może bardziej tradycyjna i wiarygodna? Wyobraź sobie z jakimi słowami oraz przedmiotami mogłaby być kojarzona Twoja firma. Błyskawiczne skojarzenia klientów na temat danego przedsiębiorstwa pozostają w ich świadomości i mają wpływ na przyszłe wybory konsumenckie. Wykorzystaj więc w materiałach promocyjnych przedmioty, kolory i kształty, które najlepiej oddają charakter Twojej marki.


Budowanie zaufania i lojalności

Marka nie jest już tym, co mówimy konsumentom, że jest - jest tym, co klienci mówią sobie nawzajem. Wykorzystaj opinie i rekomendacje zadowolonych klientów, aby budować zaufanie wśród tych potencjalnych. Pozytywne recenzje mają ogromny wpływ na postrzeganie marki przez potencjalnych nabywców. Pamiętaj, że zarówno dobre, jak i złe recenzje są szansą na poprawę wizerunku marki. Rozwiązywanie problemów w przyjazny sposób może zyskać zaufanie i lojalność klientów. Dbanie o spójność przekazu, tonu głosu, identyfikacji wizualnej i jakości produktów oraz usług sprawia, że marka staje się niezawodna i przewidywalna dla klientów. W 2023 roku konsumenci chcą wiedzieć, czego należy spodziewać się po danej firmie i oczekują spójności we wszystkich aspektach jej działalności.


Kreuj spójną tożsamość wizualną i werbalną

Upewnij się, że Twoje atrybuty marki są konsekwentnie prezentowane we wszystkich komunikacjach i kanałach, co buduje zaufanie i wiarygodność. Zaangażowanie społeczności jest kluczowe dla sukcesu marki w 2023 roku. Współcześni konsumenci chcą mieć poczucie, że ich zdanie i opinie są ważne oraz mają realny wpływ na politykę danego przedsiębiorstwa. Wykorzystaj media społecznościowe, aby pozyskać informacje zwrotne na temat Twojej marki. Pamiętaj, że angażując swoją społeczność, budujesz pozytywne relacje z klientami.


Podsumowanie


bottom of page