Influencer marketing

Mówi się, że jedna z niewielu pewnych rzeczy w życiu to zmiana. Jest ona także nieodłącznym elementem marketingu i reklamy. Dawniej podstawową formą promocji były bilbordy, reklamy telewizyjne i prasowe, ale czy nadal tak jest? W mediach często spotyka się z określenie influencer, niektórzy pewnie także spotkali się z hasłem influencer marketing. Jednak czy w pełni wiemy, jakie jest znaczenie tych terminów i z czym się wiążą? Poniżej przeczytasz:

  • Kim jest influencer?

  • Czym jest influencer marketing?

  • Jakie są zalety influencer marketingu?

Kim jest influencer?

Określenie influencer pochodzi od angielskiego słowa influence, oznaczającego wpływ. Influencerami nazywani są internetowi twórcy – blogerzy, youtuberzy, instagramerzy itd. – którzy posiadają rzeszę stałych obserwatorów i są przez nich postrzegani jako eksperci w jakiejś dziedzinie, znawcy tematyki, którą zajmują się w wirtualnej przestrzeni. Specyfika mediów społecznościowych zdecydowanie skraca dystans między twórcą a odbiorcą, jest to zupełnie inna relacja niż ta, która łączy fanów z celebrytą. Influencer to swego rodzaju everyman, zwykły, szary człowiek. Zdobywają oni zaufanie swoich czytelników i obserwatorów, którzy traktują ich jak wirtualnych znajomych. Dzięki tej specyficznej więzi, Influencerzy zdobywają autorytet, są postrzegani jako autentyczni i wiarygodni. Posiadają realny wpływ na poglądy i decyzje zakupowe swoich obserwatorów.


Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to różnego rodzaju działania marketingowe, których podstawą jest współpraca z influencerami. Pełni on w tym układzie rolę pośrednika między marką a klientami – obecnymi i potencjalnymi. Współpraca może odbywać się na wiele sposobów, pierwszy z nich to współpraca barterowa w tym układzie influencer otrzymuje produkty danej firmy w zamian za promowanie ich na swoim blogu, kanale YouTube lub profilu w mediach społecznościowych. Inna formuła influencer marketingu to płatna współpraca, gdzie influencer otrzymuje wynagrodzenie za swoje działania. Na rodzaj współpracy wpływają różne czynniki, takie jak budżet marki, zasięgi influencera (liczby obserwatorów, subskrybentów) oraz charakteru współpracy m.in. czy ma być to współpraca stała czy jednorazowa akcja promocyjna.


Jakie są zalety influencer marketingu?

  • Oryginalny komunikat, niebędący typową reklamą

W przypadku reklam tradycyjnych, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej, powszechnym zjawiskiem jest ignorowanie treści reklamowych. Influencerzy promują produkty czy usługi w sposób nienachalny – formuły, jakimi się posługują to np. recenzja lub storytelling. Takie treści często postrzegane są przez odbiorców jak wpisy tematyczne, a nie irytująca reklama.

  • Możliwość dotarcia do nowych, potencjalnych klientów

Decydując się na influencer marketing mamy gwarancję, że promowany produkt dostrzeże grupa docelowa. Podejmując współpracę z infuencerem, który zajmuje się na swoich kanałach tematyką związaną z zakresem działań naszej firmy, możemy liczyć to, że nasz produkt poznają potencjalni klienci. Pomoże to budować i umacniać świadomość marki.

  • Stosunkowo niskie koszty kampanii promocyjnej

Współpraca z influencerami może być tańszą alternatywą kampanii reklamowej w mediach tradycyjnych: telewizji, prasie czy radiu. Dodatkowo w przypadku influencer marketingu mamy wiele możliwości jeśli chodzi o rodzaj podejmowanej współpracy. W zależności jak wygląda nasza strategia marketingowa oraz możliwości finansowe, odpowiednia może okazać się współpraca z mikro- lub makroinfluencerami.


Influencer marketing może być dobrym wyborem, jeśli zostaną spełnione pewne warunki – opracowana zostanie strategia marketingowa, wykonany odpowiedni research, a wszystkie działania promocyjne będą planowane. Jeśli chcesz mieć pewność, że reklama odniesie odpowiedni rezultat, rozważ powierzenie tego zadania specjalistom.