Mówi się, że jedna z niewielu pewnych rzeczy w życiu to zmiana. Jest ona także nieodłącznym elementem marketingu i reklamy. Dawniej podstawową formą promocji były bilbordy, reklamy telewizyjne i prasowe, ale czy nadal tak jest? W mediach często spotykamy się z określeniem influencer, niektórzy pewnie także spotkali się z hasłem influencer marketing. Jednak czy w pełni wiemy, jakie jest znaczenie tych terminów i z czym się wiążą? Poniżej przeczytasz:
Kim jest influencer?
Czym jest influencer marketing?
Jakie są zalety influencer marketingu?
Kim jest influencer?
Określenie influencer pochodzi od angielskiego słowa influence, oznaczającego wpływ. Influencerami nazywani są internetowi twórcy – blogerzy, youtuberzy, instagramerzy itd. – którzy posiadają rzeszę stałych obserwatorów i są przez nich postrzegani jako eksperci w określonej dziedzinie, znawcy tematyki, którą zajmują się w wirtualnej przestrzeni. Specyfika mediów społecznościowych zdecydowanie skraca dystans między twórcą a odbiorcą, jest to zupełnie inna relacja niż ta, która łączy fanów z celebrytą. Influencer to swego rodzaju everyman, zwykły, szary człowiek. Zdobywają oni zaufanie swoich czytelników i obserwatorów, którzy traktują ich jak wirtualnych znajomych. Osoby, które ich regularnie śledzą ich profile w mediach społecznościowych i kanały internetowe, z czasem wiedzą, jaki prowadzą styl i tryb życia, co jest dla nich ważne, jakiego rodzaju produkty lubią, a za czym nie przepadają itd. Zaczynają polegać na ich poleceniach, a często także sami proszą o rekomendacje – od restauracji i kawiarni w danym mieście, przez ubrania i kosmetyki, kończąc na dodatkach do domu. Dzięki tej specyficznej więzi, influencerzy zdobywają autorytet, są postrzegani jako autentyczni i wiarygodni. Posiadają realny wpływ na poglądy i decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Polecane przez nich produkty czy usługi zdobywają zainteresowanie ich obserwatorów, którzy bardzo często nie mieliby szansy zetknąć się z danym towarem w inny sposób.
Czym jest influencer marketing?
Influencer marketing to różnego rodzaju działania marketingowe, których podstawą jest współpraca z influencerami. Pełni on w tym układzie rolę pośrednika między marką a klientami – obecnymi i potencjalnymi. Współpraca może odbywać się na wiele sposobów, pierwszy z nich to współpraca barterowa – w tym układzie influencer otrzymuje produkty danej firmy w zamian za promowanie ich na swoim blogu, kanale YouTube lub profilu w mediach społecznościowych. Wspomnienia o tych mogą pojawić się np. w relacji Stories, we vlogu lub jako znacznik na zdjęciu. Inna formuła influencer marketingu to płatna współpraca, gdzie influencer otrzymuje wynagrodzenie za swoje działania. W tym przypadku dokładnie jest określane, w jaki sposób i w jakiej formie twórca internetowy zaprezentuje dany towar swoim obserwatorom – czy będzie to seria Stories na Instagramie, czy samodzielny post, a może relacja wideo. Na rodzaj współpracy wpływają różne czynniki, takie jak budżet marki, zasięgi influencera (liczba obserwatorów oraz subskrybentów) oraz charakteru współpracy – m.in. czy ma być to współpraca stała czy jednorazowa akcja promocyjna. Jeśli działania influencer marketingu przyniosą marce oczekiwane rezultaty, współpraca z danym twórcą może być regularną formą promocji, np. przy okazji wypuszczania nowego produktu lub w okresie świątecznym. Coraz częściej marki tworzą dla influencerów indywidualny kod rabatowy, który umożliwia ich obserwatorom zakup określonych produktów ze zniżką lub wraz z atrakcyjnym gratisem.
Jakie są zalety influencer marketingu?
Oryginalny komunikat, niebędący typową reklamą
W przypadku reklam tradycyjnych, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej, powszechnym zjawiskiem jest ignorowanie treści reklamowych. Influencerzy promują produkty czy usługi w sposób nienachalny – formuły, jakimi się posługują to np. recenzja lub storytelling. Takie treści często postrzegane są przez odbiorców jak wpisy tematyczne, a nie irytująca reklama. Kluczem do sukcesu jest dobieranie influencerów do współpracy w taki sposób, aby poruszane przez nich treści pasowały do naszego produktu, np. bloger podróżniczy może w ciekawy sposób zaprezentować fotoalbum jako pomysł na pamiątkę z wyprawy.
Możliwość dotarcia do nowych, potencjalnych klientów
Decydując się na influencer marketing mamy gwarancję, że promowany produkt dostrzeże grupa docelowa. Podejmując współpracę z infuencerem, który zajmuje się na swoich kanałach tematyką związaną z zakresem działań naszej firmy, możemy liczyć to, że nasz produkt poznają potencjalni klienci. Kanały poświęcone kulinariom zazwyczaj obserwują osoby zainteresowane gotowaniem, a profile poświęcone technice – osoby śledzące najnowsze osiągnięcia z tej dziedziny. Skierowane przekazu bezpośrednio do docelowego klienta pomoże to budować i umacniać świadomość marki.
Stosunkowo niskie koszty kampanii promocyjnej
Współpraca z influencerami może być alternatywą dla kampanii reklamowej w mediach tradycyjnych: telewizji, prasie czy radiu. Bardzo często może okazać się, że będzie to tańsze rozwiązanie. Dodatkowo w przypadku influencer marketingu mamy wiele możliwości jeśli chodzi o rodzaj podejmowanej współpracy. Także liczba influencerów jest na tyle duża (a charakterystyka ich treści – zróżnicowana), że żadna firma nie powinna mieć problemu ze znalezieniem twórcy, z którym będzie chciała podjąć współpracę. W zależności jak wygląda nasza strategia marketingowa oraz możliwości finansowe, odpowiednia może okazać się współpraca z mikro- lub makroinfluencerami.
Influencer marketing może być dobrym wyborem, jeśli zostaną spełnione pewne warunki – opracowana zostanie strategia marketingowa, wykonany odpowiedni research, a wszystkie działania promocyjne będą dokładnie planowane. Agencja PR może pomóc Ci w nawiązaniu kontaktu z influencerem, później ustaleniu szczegółów współpracy, a na dalszym etapie – bieżącej komunikacji. Jeśli chcesz mieć pewność, że influencer marketing odniesie odpowiedni rezultat, rozważ powierzenie tego zadania specjalistom.
Comments