Influencer marketing

Zaktualizowano: 17 lis 2021

Mówi się, że jedna z niewielu pewnych rzeczy w życiu to zmiana. Jest ona także nieodłącznym elementem marketingu i reklamy. Dawniej podstawową formą promocji były bilbordy, reklamy telewizyjne i prasowe, ale czy nadal tak jest? W mediach często spotykamy się z określeniem influencer, niektórzy pewnie także spotkali się z hasłem influencer marketing. Jednak czy w pełni wiemy, jakie jest znaczenie tych terminów i z czym się wiążą? Poniżej przeczytasz:

  • Kim jest influencer?

  • Czym jest influencer marketing?

  • Jakie są zalety influencer marketingu?

Kim jest influencer?

Określenie influencer pochodzi od angielskiego słowa influence, oznaczającego wpływ. Influencerami nazywani są internetowi twórcy – blogerzy, youtuberzy, instagramerzy itd. – którzy posiadają rzeszę stałych obserwatorów i są przez nich postrzegani jako eksperci w określonej dziedzinie, znawcy tematyki, którą zajmują się w wirtualnej przestrzeni. Specyfika mediów społecznościowych zdecydowanie skraca dystans między twórcą a odbiorcą, jest to zupełnie inna relacja niż ta, która łączy fanów z celebrytą. Influencer to swego rodzaju everyman, zwykły, szary człowiek. Zdobywają oni zaufanie swoich czytelników i obserwatorów, którzy traktują ich jak wirtualnych znajomych. Osoby, które ich regularnie śledzą ich profile w mediach społecznościowych i kanały internetowe, z czasem wiedzą, jaki prowadzą styl i tryb życia, co jest dla nich ważne, jakiego rodzaju produkty lubią, a za czym nie przepadają itd. Zaczynają polegać na ich poleceniach, a często także sami proszą o rekomendacje – od restauracji i kawiarni w danym mieście, przez ubrania i kosmetyki, kończąc na dodatkach do domu. Dzięki tej specyficznej więzi, influencerzy zdobywają autorytet, są postrzegani jako autentyczni i wiarygodni. Posiadają realny wpływ na poglądy i decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Polecane przez nich produkty czy usługi zdobywają zainteresowanie ich obserwatorów, którzy bardzo często nie mieliby szansy zetknąć się z danym towarem w inny sposób.


Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to różnego rodzaju działania marketingowe, których podstawą jest współpraca z influencerami. Pełni on w tym układzie rolę pośrednika między marką a klientami – obecnymi i potencjalnymi. Współpraca może odbywać się na wiele sposobów, pierwszy z nich to współpraca barterowa w tym układzie influencer otrzymuje produkty danej firmy w zamian za promowanie ich na swoim blogu, kanale YouTube lub profilu w mediach społecznościowych. Wspomnienia o tych mogą pojawić się np. w relacji Stories, we vlogu lub jako znacznik na zdjęciu. Inna formuła influencer marketingu to płatna współpraca, gdzie influencer otrzymuje wynagrodzenie za swoje działania. W tym przypadku dokładnie jest określane, w jaki sposób i w jakiej formie twórca internetowy zaprezentuje dany towar swoim obserwatorom czy będzie to seria Stories na Instagramie, czy samodzielny post, a może relacja wideo. Na rodzaj współpracy wpływają różne czynniki, takie jak budżet marki, zasięgi influencera (liczba obserwatorów oraz subskrybentów) oraz charakteru współpracy m.in. czy ma być to współpraca stała czy jednorazowa akcja promocyjna. Jeśli działania influencer marketingu przyniosą marce oczekiwane rezultaty, współpraca z danym twórcą może być regularną formą promocji, np. przy okazji wypuszczania nowego produktu lub w okresie świątecznym. Coraz częściej marki tworzą dla influencerów indywidualny kod rabatowy, który umożliwia ich obserwatorom zakup określonych produktów ze zniżką lub wraz z atrakcyjnym gratisem.


Jakie są zalety influencer marketingu?

  • Oryginalny komunikat, niebędący typową reklamą

W przypadku reklam tradycyjnych, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej, powszechnym zjawiskiem jest ignorowanie treści reklamowych. Influencerzy promują produkty czy usługi w sposób nienachalny – formuły, jakimi się posługują to np. recenzja lub storytelling. Takie treści często postrzegane są przez odbiorców jak wpisy tematyczne, a nie irytująca reklama. Kluczem do sukcesu jest dobieranie influencerów do współpracy w taki sposób, aby poruszane przez nich treści pasowały do naszego produktu, np. bloger podróżniczy może w ciekawy sposób zaprezentować fotoalbum jako pomysł na pamiątkę z wyprawy.

  • Możliwość dotarcia do nowych, potencjalnych klientów

Decydując się na influencer marketing mamy gwarancję, że promowany produkt dostrzeże grupa docelowa. Podejmując współpracę z infuencerem, który zajmuje się na swoich kanałach tematyką związaną z zakresem działań naszej firmy, możemy liczyć to, że nasz produkt poznają potencjalni klienci. Kanały poświęcone kulinariom zazwyczaj obserwują osoby zainteresowane gotowaniem, a profile poświęcone technice osoby śledzące najnowsze osiągnięcia z tej dziedziny. Skierowane przekazu bezpośrednio do docelowego klienta pomoże to budować i umacniać świadomość marki.

  • Stosunkowo niskie koszty kampanii promocyjnej

Współpraca z influencerami może być alternatywą dla kampanii reklamowej w mediach tradycyjnych: telewizji, prasie czy radiu. Bardzo często może okazać się, że będzie to tańsze rozwiązanie. Dodatkowo w przypadku influencer marketingu mamy wiele możliwości jeśli chodzi o rodzaj podejmowanej współpracy. Także liczba influencerów jest na tyle duża (a charakterystyka ich treści – zróżnicowana), że żadna firma nie powinna mieć problemu ze znalezieniem twórcy, z którym będzie chciała podjąć współpracę. W zależności jak wygląda nasza strategia marketingowa oraz możliwości finansowe, odpowiednia może okazać się współpraca z mikro- lub makroinfluencerami.


Influencer marketing może być dobrym wyborem, jeśli zostaną spełnione pewne warunki – opracowana zostanie strategia marketingowa, wykonany odpowiedni research, a wszystkie działania promocyjne będą dokładnie planowane. Agencja PR może pomóc Ci w nawiązaniu kontaktu z influencerem, później ustaleniu szczegółów współpracy, a na dalszym etapie – bieżącej komunikacji. Jeśli chcesz mieć pewność, że influencer marketing odniesie odpowiedni rezultat, rozważ powierzenie tego zadania specjalistom.