top of page

PR w branży technologicznej

Zaktualizowano: 1 paź 2021

Jak zbudować trwałe relacje z mediami?

Branża nowych technologii jest wymagająca. I to bardzo. Przede wszystkim z tego powodu, że nieustająco się rozwija. To, oczywiście, daje firmom ogromne pole do popisu jednocześnie wymuszając na nich zmianę sposobu zarządzania całym procesem sprzedaży i - co bardzo ważne - komunikacji z dziennikarzami. Współpraca z redakcjami i portalami, które specjalizują się w nowych technologiach, nie należy do najłatwiejszych, ale przy odrobinie wysiłku jedna i druga strona będzie zadowolona. Jak to osiągnąć?


BUDOWANIE RELACJI Z OPINIĄ PUBLICZNĄ

Jeśli mielibyśmy odpowiedzieć na pytanie, kto lub co jest najlepszym kanałem przekazu informacji najsilniej działającym na opinię publiczną, zdecydowanie będą to media. To dlatego relacje z nimi są tak istotne. Aby stać się dla nich partnerem, trzeba wiedzieć, o czym się mówi. Stąd tak ważne jest, aby na bieżąco śledzić nie tylko nowinki z branży, ale także informacje o marce, z którą aktualnie współpracujemy. Jeszcze niedawno agencje PR kontaktowały się z dziennikarzami głównie przez telefon i e-mail. W dzisiejszych czasach tych kanałów jest o wiele więcej. Mamy przecież takie dobra jak Facebook, Messanger czy WhatsApp, dzięki którym możemy praktycznie nieustająco pozostawać w kontakcie. Dziś wielu dziennikarzy pracuje zdalnie, często podróżuje albo przysłowiowo „biega po mieście”. Rozmowa telefoniczna w takich warunkach nie zawsze jest możliwa. Dla dziennikarzy liczy się tu i teraz, czyli szybki kontakt i szybka odpowiedź. Najlepsze efekty przynoszą oczywiście relacje bezpośrednie, które później mogą zamienić się nawet w te koleżeńskie.


NIEFORMALNE SPOTKANIA

Warto odwiedzać miejsca, w których potencjalnie mogą znaleźć się przedstawiciele interesujących nas mediów i spróbować nawiązać bezpośrednią relację. Okazją do takich kontaktów mogą być różnego rodzaju konferencje, briefingi, pokazy albo szkolenia. Branża dziennikarzy technologicznych jest dość hermetyczna, a ze względu na dlatego bardzo często można ich spotkać na tego rodzaju eventach. To świetna okazja, aby wykorzystać okazję i spotkać się nawet na chwilę. Pamiętajcie jednak, że utrzymywanie kontaktów jedynie w chwili wielkich premier nie przyniosą oczekiwanego efektu. Jeżeli uda nam się nawiązać z dziennikarzem taki kontakt, na jakim nam zależało, pamiętajmy, że tę relację należy systematycznie podtrzymywać. Jak? Na przykład podsyłając ciekawe informacje lub szybko reagować na jego wiadomości.


TESTY PRODUKTÓW

Ani najlepszy z możliwych tutorial, ani film video, ani nawet informacja prasowa nie zastąpi fizycznego kontaktu z urządzeniem. Jak najszybszy dostęp do nowych produktów jest numerem jeden w pracy branży technologicznej, dlatego dziennikarze bardzo cenią sobie testy w redakcji. Zanim jednak wyślemy produkt do zaprzyjaźnionego z nami dziennikarza albo do ważnej dla nas redakcji, zróbmy stosowne wprowadzenie. Najlepiej, jeśli odbędzie się to jeszcze przed oficjalną premierą promowanego przez nas produktu. Taki pre-briefing ma duże znaczenie. Dzięki niemu dziennikarze czują się docenieni – w końcu widzą coś nowego jako pierwsi. Ekskluzywne recenzje pokażą konsumentom, czego mogą oczekiwać, kiedy testowany produkt pojawi się już na rynku.


KOMUNIKACJA PRODUKTOWA I USŁUGOWA

Aby osiągnąć oczekiwany sukces, musimy wiedzieć, do jakiej konkretnej grupy klientów kierujemy naszą ofertę i o jakiego konsumenta walczymy. Tu przydatna będzie wiedza o konkurencji i o tym, jakie ona podejmuje działania. Dzięki temu dowiemy się, w czym jesteśmy lepsi, a gdzie leżą nasze słabości. Ostra, rynkowa konkurencja oraz mnogość produktów i usług na rynku spowodowały, że musimy sięgać po coraz to nowsze i niestandardowe rozwiązania oraz pomysły, które sprawią, że zainteresowanie naszą ofertą będzie rosło. Jeżeli chcemy na przykład przekonać media, że dany produkt jest innowacyjny, to innowacyjny powinien być również sposób jego komunikowania. Ważne, aby dziennikarze dostali tylko i wyłącznie interesujące i ważne z ich punktu widzenia informacje. Chodzi o pomysł i wyjście poza standardowe ramy. Wystrzegajmy się też błędów. Najczęściej popełniany to ten, kiedy jedna i ogólną informację kierujemy do wszelkiego rodzaju mediów, nie uwzględniając ich specyfiki. Taki sam przekaz kierowany do wszystkich jest kierowany do nikogo.


ORGANIZACJA IMPREZ

Ciekawy event na długo pozostaje w pamięci nie tylko dziennikarzy, ale też konsumentów. To świetna forma promocji i, jednocześnie, narzędzie do pozyskania nowych klientów i szerszego dotarcia do mediów. Perfekcyjnie zaplanowana i przeprowadzona zgodnie z założeniami impreza rewelacyjnie zwiększa świadomość marki i bardzo często powoduje wzrost sprzedaży promowanego produktu czy usługi. To także bardzo skuteczne narzędzie do nawiązania relacji i, późniejszej komunikacji z określoną grupa docelową. Ogranizacja PR-owych imprez daje także możliwość natychmiastowego poznania opinii odbiorców. Warto podkreślić, że takie wydarzenie może być też pretekstem do przypomnienia innej marki i przedłużenia jej medialnego życia.


Jeśli kontakt na żywo jest utrudniony, może też spotkać się na wirtualną kawę czy jazdę na rowerze.



bottom of page