top of page

Trendy w PR i komunikacji 2023

Zaktualizowano: 24 sty 2023

Branża public relations nieustannie stawia czoła nowym wyzwaniom. Za nami dwanaście dynamicznych miesięcy, pełnych zmian, z których część zostanie z nami na stałe. Daje to również nowe możliwości działania. Oto najważniejsze trendy, które wytyczą kierunek działań PR i szeroko rozumianej komunikacji w 2023 roku.


Z tekstu dowiesz się o tym:

  • Jak istotna będzie współpraca z influencerami

  • Budowie kanałów własnych oraz ruchu organicznym

  • Komunikowaniu za pomocą video oraz unikaniu performance plateau

  • Działaniach, jakie należy podjąć na TikToku

  • Odpowiedzialności społecznej oraz Linkedinie

Mniejsze wydatki, równe możliwości

Nadchodzący rok będzie momentem ograniczenia budżetów wielu firm. Jednak PR to świetna inwestycja, która z czasem daje nam wymierne korzyści. Dlatego niezwykle cenne będzie nawiązywanie efektywnej współpracy z influencerami, dbając zarazem o zgodność z założeniami komunikacyjnymi marki. Public Relations nie jest zarezerwowane wyłącznie dla dużych budżetów. Rewolucja technologiczna spowodowała, że możliwości działania są w zasadzie nieograniczone. Można budować własne kanały komunikacji, swoją grupę odbiorców, angażując się w tworzenie treści, jak i tworzyć kreatywne kampanie społeczne. W 2023 roku działania w większym niż dotychczas stopniu skupią się na docieraniu do konkretnych grup docelowych – poprzez średnie i mniejsze konta liderów opinii lub naszych naturalnych ambasadorów.


Z danych YouGov wynika, że globalnie 43 proc. populacji między 15 a 65 rokiem życia śledzi poczynania twórców internetowych w mediach społecznościowych. Dlatego w tym roku popularniejsze korzystanie z usług nanoinfluencerów, czyli osób mających poniżej 1000 obserwatorów czy też mikroinfluencerów – 100 do 100 000 followersów. Współpraca z nimi charakteryzuje się większym zaangażowaniem, autentycznością oraz bliskimi relacjami z odbiorcami, co warto wykorzystać w udanych kampaniach.


Niezwykle ważny będzie ruch organiczny, czyli pozyskiwany z wejść użytkowników na stronę internetową, po wpisaniu przez nich frazy w wyszukiwarce i kliknięciu konkretny link strony www. Aby zwiększyć ruch na swojej witrynie, należy zadbać o skuteczny proces pozycjonowania. Podstawowymi elementami SEO są poprawna struktura nagłówków na stronie, meta dane zoptymalizowane pod właściwe słowa kluczowe oraz odpowiedniej długości treści. Ruchowi organicznemu, jak i każdemu działaniu PR powinno pomóc budowanie komunikacji angażującej, odpowiadającej na potrzeby odbiorców w odpowiednim ToV (Tone of Voice). Unikalny sposób komunikacji powinien charakteryzować każdą markę, aby wyróżnić ją wśród konkurencji.


Budowanie własnych sieci kluczem do sukcesu

Trendy są zawsze trudne do przewidzenia, jedna rzecz jest jednak pewna również w 2023 roku – odbiorcy nadal będą kochać aktywne uczestniczenie w życiu przedsiębiorstwa. Ludzie upodobali sobie poczucie sprawczości, a zaufanie do danej marki realnie przekłada się na wysokość dochodów danej firmy. Dlatego w tym roku istotne będzie budowanie kanałów własnych, grup zamkniętych, nagradzanie klientów oraz minieventy. Agencje PR będą więc wspierać konkretne grupy odbiorców swoich klientów, traktując ich jako partnerów w biznesie i oferując poprzez podcasty, webinary, konkursy, eventy – przydatne rozwiązania zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Sieć internetowa podlega nieustannym zmianom dotyczącym seo, obcinania zasięgów oraz nowych kanałów komunikacyjnych. Jedno pozostaje jednak niezmienne – świetne zasięgi mają grupy tworzone na Facebooku wokół danej marki. Warto więc będzie budować własne sieci społeczności, gdzie klienci będą mogli prowadzić żywą interakcję pomiędzy sobą oraz firmą.


TikTok i działania CSR – trendami w tym roku

Według różnych danych, w Polsce z TikToka korzysta 10 mln użytkowników, z Instagrama kilkanaście milionów, a z Youtube’a ponad 25-26 mln. Żyjemy w świecie tych platform, dlatego firmy nadal będą na nich rozwijać swoje działania komunikacyjne. Użytkownicy social mediów to zarówno osoby starsze, młodsze, osoby bogate oraz mniej zamożne, a każda z platform daje nam zupełnie różnych odbiorców treści przez nas prezentowanych. Dlatego w 2023 roku różnice w komunikacji na każdym z tych kanałów, staną się jeszcze bardziej wyraźne.


Katastrofa środowiska naturalnego jest faktem. Człowiek zmienia klimat w bezprecedensowy, a czasem nieodwracalny sposób. Naukowcy ostrzegają nas przed ekstremalnymi upałami, suszami i powodziami. W ostatnich latach w społeczeństwie rok do roku zwiększa się wrażliwość na problemy społeczne, a ludzie oczekują od firm wsparcia w rozwiązywaniu światowych problemów. Dlatego niesłabnącym trendem w tym roku będzie budowanie odpowiedzialności społecznej marek. Firmy powinny angażować się w działania zarówno na skalę lokalną, jak i globalną.


Przed rozpoczęciem kampanii należy określić konkretne i mierzalne cele, jakie chcemy osiągnąć i zastanowić się, dlaczego akurat to działanie będzie możliwie najbardziej wartościowe. Ważne będą jasne intencje oraz wartości podejmowanych działań. Nawet mniejsze brandy mogą angażować się w akcje takie jak sprzątanie Ziemi czy zbiórki dla lokalnej społeczności.


Podcasting, performance plateau oraz komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna

Świetnym sposobem na budowanie zaufania wobec marki, będą firmowe podcasty. Przychody ze słuchowisk online na świecie osiągają zawrotny miliard dolarów rocznie. Jednak według ekspertów rynek ten do 2028 roku będzie warty 94,88 miliardów dolarów. Warto wykorzystywać ich potencjał zapraszając do rozmowy fachowców, prezentując zarazem treści użyteczne w życiu codziennym naszej grupy odbiorców. Jeśli mamy wąską specjalizację, chcemy zaprezentować naszą wiedzę, to w Internecie nie ma do tego lepszego miejsca. Należy pamiętać o szerokiej i dobrej dystrybucji materiału przez wszystkie dostępne kanały komunikacyjne.


Trendem będzie z pewnością kompleksowe planowanie działań marketingowych oraz wizerunkowych z uwzględnieniem ograniczeń w budżetach. Kampanie będą unikać „performance plateau”, czyli gdy inwestowanie się skończy inwestowanie nadal utrzymać zainteresowanie marką. Do tego potrzebne jest budowanie wizerunku marki, jej wartości i ciekawego kontentu. Podstawą udanych kampanii, szczególnie w tym roku będą przemyślane działania komunikacyjne dające możliwie największy efekt za niski koszt. Niektóre firmy i agencje wpadają jednak w pułapkę, gdy krótkoterminowy sukces przesłania im większy obraz wyników działań. Inwestowanie w generowanie leadów czy reklam powoduje, że wraz ze zmniejszeniem finansowych nakładów widoczność marki zniknie.


Społeczeństwo jest z każdym rokiem coraz lepiej poinformowane na temat działań podejmowanych przez firmy. Nie bez powodu istnieje problem FOMO, współczesnej choroby cywilizacyjnej. Fear of missing out, czyli obawa przed tym, że ominie nas jakaś informacja, spowodował, że do ludzi trafia mnóstwo zarówno informacji prawdziwych, jak i również niewiarygodnych. Dlatego w 2023 roku marki, jeszcze bardziej powinny zadbać o swoją komunikację. Nie tylko zewnętrzną, ale również wewnętrzną. Ich umiejętne połączenie pozwoli zachować wiarygodność zarówno wobec konsumentów, jak i pracowników.


Wideo – shortwideo nadal będą wielkim hitem. Społeczeństwo pokochało video content – to najchętniej oglądane treści w Internecie. Konsumujemy coraz więcej treści wideo, a poświęcamy na nie niecałe 2 sekundy. Największym wyzwaniem będzie więc, aby zatrzymać naszych odbiorców na dłużej.


Dla branż B2B istotne będzie aktywne korzystanie z Linkedina. Portal posiada już konta 30 milionów firm. Według magazynu Forbes 80 procent leadów pozyskanych z social mediów, pochodzi z Linkedina. Wrzucając na nim artykuły napisane przez pracowników lub udostępniając ciekawe raporty, budujesz profesjonalny wizerunek firmy. W czasie cyfrowej rewolucji, niezwykle ważne jest, aby mieć możliwość budowania szerokiej sieci kontaktów. To znakomite miejsce do promowania swojej działalności.



Następny rok będzie pełen wyzwań, którym z pewnością każdy z was sprosta. Żeby było wam łatwiej odnajdować się w nieustannie zmieniającym się środowisku pracy-warto podążać za trendami, realizując możliwie najbardziej efektywnie działania public relations.


Comments


bottom of page