top of page

Trend: kanał na żywo - live

Zaktualizowano: 25 lis 2022


Branża public relations podobnie jak świat stale ewoluuje, dlatego planowane strategie komunikacji powinny być zawsze dostosowane do aktualnie panujących trendów. W dzisiejszych czasach internauci oczekują wysoko spersonalizowanych, interaktywnych treści dających poczucie niemal fizycznej obecności w danym miejscu. Dlatego działaniem mogącym zwiększyć wyniki naszych kampanii jest prowadzenie transmisji na żywo.


W tym tekście dowiesz się:

  • Jakie są powody popularności transmisji live

  • O najbardziej angażujących treściach w kanałach na żywo

  • Z jakich platform korzystać

Dlaczego streamingi biją rekordy popularności

Według badań nawet 80% odbiorców woli oglądać wideo na żywo od materiałów blogowych, natomiast 82% ludzi preferuje streamingi od tradycyjnych postów publikowanych na portalach społecznościowych. Nikogo nie powinno to dziwić. Żyjemy w świecie FOMO (Fear of missing out) - czyli masowo boimy się, że jakaś informacja nas ominie. Treści prezentowane w czasie rzeczywistym pozwalają nam w interaktywny sposób uczestniczyć w kilku wydarzeniach jednocześnie. Z tego powodu w 2021 roku globalny czas oglądania relacji live wyniósł rekordowe 450 miliardów godzin. Pytanie, jak skutecznie wykorzystać ten trend w komunikacji firmy? Ludzie wolą robienie zakupów u marek, które z jakiegoś powodu darzą zaufaniem, a świetnym sposobem na budowę wiarygodności jest przeprowadzanie transmisji live. W ten sposób zaprezentujesz przejrzystość zasad oraz etykę twojej firmy.


Jak wykorzystać potencjał transmisji LIVE?

1. Pokaż działalność firmy od wewnątrz

Planując działania dotyczące treści wideo, warto wyznaczyć jako cele: zainteresowanie odbiorców marką oraz zdobycie zaufania klientów. Świetnym sposobem, aby to osiągnąć jest pokazanie firmy w waszym środowisku naturalnym. Zamiast pisać posty o wartościach u was panujących - zaprezentujcie je. Nagranie relacji pokazującej wizytę klienta sprawi, że odbiorcy na własne oczy przekonają się, ile energii poświęcacie na budowanie pozytywnych relacji. Następnym sposobem na budowanie bliskości z widzami jest transmisja pokazująca waszą pracę oraz relacje panujące w firmie. Jeszcze większa wiarygodność zyskasz, jeśli pokażesz widzom najtrudniejsze wyzwania, z jakimi musi mierzyć się wasza firma oraz sposoby, w jakie je pokonujecie.


2. Q&A

W jaki sposób można najbardziej zaktywizować odbiorców transmisji? Dając im wolność oraz pełną kontrolę. Ludzie pragną interaktywnych treści oferujących realny wpływ odbiorcy na to, co dzieje się na ekranie.


Poinformuj klientów o tym, że dzisiejsze wideo jest specjalnie dla nich. Odpowiadaj na pytania widzów w czasie rzeczywistym, im trudniejsze pytania otrzymasz – tym więcej będziesz mógł zyskać, odpowiadając na nie szczerze. W dzisiejszych czasach widzowie bombardowani są wyłącznie pozytywnym contentem, jednak relacje na żywo cieszą się tak wielką popularnością, ponieważ pokazują również bardziej realistyczną stronę życia. Taką w której wydarzyć może się nieoczekiwane, a jak wiadomo nieprzewidywalność działa w mediach jak magnes. Pamiętaj, że w trakcie relacji pojawić się mogą również trudne pytania. Przygotowują się nich – postaraj się przewidzieć, czego będą dotyczyły. Wychodząc obronną ręką z tego rodzaju relacji live – zyskasz zainteresowanie oraz szacunek u swoich klientów.


3. Szkolenia online

Nic nie buduje równie trwałych relacji, jak wspólne działanie. Szkolenie na żywo pozwoli zaprezentować waszą firmę jako ekspertów w swojej dziedzinie, których wiedza budzi zaufanie. Planując temat kursu – pokieruj się demokracją w pełnym wymiarze. Zrób ankietę na swoich mediach społecznościowych - niech klienci waszej firmy wybiorą temat szkolenia – w końcu ma być dla nich. Organizując transmisję live z tego typu wydarzenia zyskasz unikatową szansę na nawiązanie wartościowych relacji ze wszystkimi uczestnikami. Staraj się więc dbać o dobrą, nieformalną atmosferę. Poproś również widzów o zadawanie pytań, zarówno w formie video, audio, jak i w komentarzach – w ten sposób zwiększysz zasięg waszego materiału i zadowolenie kursantów.


4. Transmisje sprzedażowe

Trend ten stał się niezwykle popularny na rynkach azjatyckich, gdzie transmisje online generują gigantyczne przychody. To znakomita szansa na pokazanie towaru, jaką dane przedsiębiorstwo ma w swojej ofercie. Kupujący może zobaczyć, jak dany produkt wygląda w rzeczywistości, a nie na zdjęciu. O proponowanej usłudze opowiesz też zdecydowanie obszerniej niż w przypadku tradycyjnego opisu tekstowego. W takim modelu sprzedaży, widzowie wydarzenia zyskują czas, mogą interaktywnie uczestniczyć w wydarzeniu, a jednocześnie zajmować się innymi sprawami w domowym zaciszu. Największym atutem tego modelu sprzedaży jest możliwość zbijania obiekcji w czasie rzeczywistym. Prezentujesz towar i w tym samym momencie dobijasz targu – to rzeczywistość znana nawet z dalekiej przeszłości - teraz przetransferowana do cyfrowej chmury.


5. Wywiad na żywo

Warto zaprosić do udziału cenionego eksperta, influencera, celebrytę - w taki sposób zwiększysz zasięg swojego wydarzenia, będzie to również doskonałym prezentem dla twoich stałych kontrahentów. Zaproszenie do udziału w transmisji, przykładowo może być wysłane do najlepszych klientów roku. Staraj się zaktywizować widzów, na przykład poprzez zadawanie im pytań z zaskoczenia. Muszą wiedzieć, że mają realny wpływ na treść transmisji. Ciekawym pomysłem z kategorii komunikacji PR, byłby wywiad z osobą, której życie zmieniło się dzięki współpracy z waszą marką. Czy znacie taką osobę? Warto się tym pochwalić. Wasza historia wybrzmi w pełni, a ludzie kochają współpracę z etycznymi, godnymi zaufania przedsiębiorstwami.



Z jakich korzystać platform?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy od tego, jakie i do kogo skierowane treści chcesz opublikować. Relacjami na żywo na LinkedIn z pewnością dotrzesz do bardziej dojrzałych widzów, Tik tok to królestwo młodzieży. Jednak w przypadku Youtube'a, Facebook Live czy Instagram Stories nie ma tak wyraźnej granicy odbiorców docelowych, jedyne co ogranicza to długość wideo publikowanego w danym medium. Treści wideo są najbardziej pożądane zarówno przez algorytmy platform – jak i nas samych, stanowiąc najchętniej oglądany obecnie content w internecie. Transmisje na żywo pozwalają firmom na unikatową formę promocji, czyli na dzielenie się prawdziwymi uczuciami związanymi z eventami, webinarami, szkoleniami czy sesjami pytań i odpowiedzi. Live streaming to trend, który szybko nie wygaśnie. W Polsce w przystępny i prosty sposób, a również zautomatyzowany może pomóc polska platforma do webinarów ClickMeeting.



bottom of page