Webinary jako narzędzie content marketingu

Zaktualizowano: lis 18

Pandemia sprawiła, że duża część naszego życia przeniosła się do strefy wirtualnej. W związku z tym obserwować możemy popularyzację wielu nowoczesnych narzędzi, które za pośrednictwem internetu umożliwiają pracę, naukę, komunikację i rozwój. Jednym z nich są webinary, które mogą być doskonałym narzędziem content marketingu. W tym tekście poznasz:

  • Co to jest webinar?

  • Czym różnią się webinary i konferencje internetowe?

  • Korzyści z prowadzenia webinarów

  • Sześć elementów dobrego webinaru

Co to jest webinar?

Webinar, a właściwie webinarium, to termin pochodzące ze zbitki angielskich słów web i seminars, na język polski można go przetłumaczyć jako seminarium internetowe.

Celem webinaru jest przekazanie treści np. szkoleniowych lub marketingowych. Webinary odbywają się zwykle w dużych grupach -- może brać w nich udział nawet kilka tysięcy uczestników. Istnieją dedykowane, zarówno komercyjne, jak i bezpłatne, platformy do prowadzenia webinarów. Tak samo sam udział w webinarium może być ogólnodostępny i darmowy albo płatny lub dedykowany konkretnej grupy, np. pracownikom danej firmy.


Czym różnią się webinary i konferencje internetowe?

Wiele osób może zastanawiać się, czym różni się webinar od konferencji internetowej? Mimo że wydaje się, że terminy te oznaczają niemal to samo, nie są to pojęcia tożsame. Webinary są specyficzną odmianą konferencji internetowej. Konferencja internetowa zakłada transmisję z wystąpienia, podczas którego prowadzący znajduje się w sali konferencyjnej i przemawia do zgromadzonej w niej publiczności. Prowadzący najczęściej zwraca się do osób obecnych na sali, to oni stanowią głównego odbiorcę wystąpienia, a transmisja online jest niejako dodatkiem do spotkania na żywo. W przypadku webinarów prowadzący, tak samo jak uczestnicy, siedzi przy swoim komputerze, dzięki czemu wszyscy odbiorcy równie dobrze go widzą i słyszą. Możliwa jest wymiana myśli między prowadzącym i uczestnikami, w przypadku wątpliwości odbiorcy mogą o coś dopytać lub podzielić się swoim komentarzem. W webinarach bardzo ważną rolę odgrywa interakcja – zarówno prowadzącego i uczestników (np. zadawanie pytań), jak i uczestników między sobą (np. rozmowa na czacie).


Korzyści z prowadzenia webinarów

Obok blogów, artykułów, ebooków i newsletterów, webinary są obecnie jednym z najpopularniejszych narzędzi content marketingu. Webinaria dają możliwość pozyskiwania społeczności oraz jej aktywizowania w obrębie konkretnego produktu, usługi, marki czy organizacji. Warto podkreślić, że webinar jako narzędzie kreowania wizerunku marki, powinien stanowić spójny element strategii content marketingowej, gdzie kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) mogą stanowić rozpoznawalność marki, pozyskanie leadów oraz budowa zaangażowania. Za ich pośrednictwem możliwe jest też pozyskiwanie inspiracji od odbiorców, zdobywanie opinii klientów oraz konsultacje z nabywcami oraz użytkownikami. Na koniec warto wspomnieć, że atutem webinarów będzie także sformułowana za ich pomocą baza wiedzy, np. lista mailingowa.


gif

Sześć elementów dobrego webinaru


Treść

Bardzo ważne jest pierwsze kilka minut – po tym czasie uczestnicy webinaru zdecydują, czy treść webinaru jest dla nich interesująca. Czas i uwaga są istotną walutą naszych czasów, a podstawą dobrych webinarów jest ich wartościowa treść. Postaraj się już na wstępie zainteresować odbiorców, może to być ciekawe streszczenie tematyki spotkania, nieoczywiste pytanie lub zaskakujący komentarz.


Interakcja

Jak już wspominaliśmy, interakcje to bardzo istotna część webinarów. Istnieją różne narzędzia angażowania publiczności, jednak na początku warto postawić na standardowy czat. Będzie się tam odbywała komunikacja uczestników, a także będzie możliwe zadawanie pytań, na które prezentujący odpowie na koniec spotkania. Jeśli obawiasz się, że jedna osoba nie da rady prowadzić webinaru i jednocześnie śledzić, co uczestnicy piszą na czacie, zaznacz, że odpowiesz na pytania na koniec spotkania lub poproś kogoś o pomoc w charakterze moderatora dyskusji.


Warstwa wizualna

Bardzo ważna jest rola grafik w tworzeniu długotrwałych wspomnień. Należy jednak pamiętać, że warstwa wizualna to nie tylko grafiki na slajdach. Duże znaczenie będzie miała także różnorodność: slajdów, wykresów, diagramów. Zmiana przyciąga wzrok, a szczególną jej odmianą jest ruch, dlatego warto wprowadzić go w prezentacji. Opracuj prezentację w taki sposób, żeby uczestnicy z przyjemnością na nią patrzyli, jednak pamiętaj także, aby przesyt kolorów i obrazków ich nie przytłoczył.


Głos

Przeważnie webinarom towarzyszy prezentacja multimedialna, jednak nie można zapominać o tym, jak ważna jest wysoka jakość dźwięku. Zakłócenia lub zniekształcony głos będą męczyć odbiorcę, a w najgorszym wypadku sprawią nawet, że webinar będzie niezrozumiały, a więc bezwartościowy. Postaraj się zadbać o to, żeby nie korzystać podczas webinaru z mikrofonu z laptopa, gdyż często nie są one najlepsze. Zamiast tego postaw na mikrofon zewnętrzny lub zestaw słuchawkowy.


Struktura

Cechą dobrego webinaru będzie przemyślana struktura. Na początku należy powiedzieć uczestnikom, jakie zagadnienia poruszy webinar – warto poświęcić osobny slajd na plan wystąpienia. Istotna jest tu także zasada pierwszeństwa i aktualności – należy szczególnie skupić się na początku i zakończeniu wystąpienia i mieć na nie gotowy pomysł. Pierwsze treści trafiają do odbiorców, kiedy jeszcze nie są znużeni tematem, za to końcowe wypowiedzi jako ostatnie zapadają im w pamięć.


Historie

Wspomniana struktura powinna być dopełniona o ciekawe historie. Dobra struktura webinaru gwarantuje spójną całość, jednak to historie wpływają na emocje uczestników. Pamiętaj jednak, że opowieści bez struktury będą bezcelowe, a struktura bez interesujących historii – zwyczajnie nudna. Warto też zwrócić uwagę, aby opowieści były treściwe i nie dłuższe niż 1-2 minuty. Krótka, ale ciekawa historia będzie dobrym przerywnikiem w trakcie webinaru.


Webinary mogą stanowić ciekawe i przydatne narzędzie content marketingu. Umiejętnie zaplanowane i przeprowadzone będą umacniały pozytywny wizerunek marki i budowały dobre relacje z klientami i kontrahentami.