Dlaczego potrzebujesz agencji PR?

Zaktualizowano: 15 lis 2021

W dzisiejszych czasach coraz więcej firm dosięga kryzys i problemy finansowe, po których zapada decyzja – cięcie kosztów. W tej sytuacji wiele marek decyduje, że współpraca z agencją PR nie jest priorytetem i zostaje ona zakończona (lub w ogóle nie zostaje rozpoczęta). Nie jest to jednak dobra decyzja. Poniżej 5 powodów, dla których potrzebujesz agencji PR:

  • Prowadzenie działań content marketingowych

  • Jesteś startupem lub firmą, która potrzebuje inwestorów

  • Nie tylko komunikacja zewnętrzna, ale i wewnętrzna

  • Pomoc w sytuacji kryzysu komunikacyjnego lub biznesowego

  • Szybkie sprostowanie w przypadku dezinformacji

Prowadzenie działań content marketingowych

O cechach i zaletach content marketingu pisaliśmy tu. Dużą zaletą współpracy z agencją PR jest fakt, że ma ona doświadczenie w działach content marketingowych, dlatego będzie wiedziała, na jakie projekty warto postawić, a które nie będą skuteczne w przypadku poszczególnych kampanii. Warto zaufać specjalistom w tej kwestii, nawet jeśli pozornie niektóre działania wydają się niezrozumiałe lub niepotrzebne. Kolejna kwestia to sieć kontaktów – do dziennikarzy, redakcji, mediów czy influencerów – będzie ona bardzo przydatna w marketingu treści. Zbudowanie jej na własną rękę będzie Cię kosztowało znacznie więcej czasu i wysiłku. Zdarza się także, że internetowi twórcy chętniej podejmują współprace, jeśli kontaktuje się z nimi osoba z agencji, którą już znają.


Jesteś startupem lub firmą, która potrzebuje inwestorów

Współpraca z agencją PR umożliwia skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów oraz pozyskanie inwestorów. Zaproponowana przez nią zindywidualizowana strategia, czyli odmienny przekaz dla inwestorów i klientów, będzie kluczowa w rozwoju marki. Agencja PR wie dokładnie jakie treści będą interesujące dla inwestora (ocena rynkowa produktu, twarde dane, ryzyko związane z zaangażowaniem), a jakie dla klienta (cechy produktu, jego cena, przydatność w codziennym życiu). Kolejną kwestią jest przekaz dla mediów, z którym też agencja PR będzie mogła Ci pomóc. Z jednej strony nieocenione może być jej doświadczenie i wsparcie, z drugiej – skuteczność podejmowanych działań i optymalizacja czasu oraz miejsca poszczególnych publikacji. Agencja zajmie się bieżącą komunikacją z dziennikarzami, portalami i internetowymi twórcami, przesyłaniem informacji prasowych, odpowiadaniem na pojawiające się pytania itp.


gif

Pomoc w sytuacji kryzysu komunikacyjnego lub biznesowego

Duże firmy mają sztab ludzi, których zadaniem jest unikanie zagrożeń, monitorowanie rynku oraz przewidywanie potencjalnych scenariuszy. Gdy firmę spotyka kryzys komunikacyjny, należy jak najszybciej podjąć odpowiednie działania, by na niego zareagować i zaistniały problem rozwiązać. Nawet jeśli firma ich nie planuje, działania komunikacyjne mogą być generowane przez wszystkie decyzje marki, gdyż mają one realny wpływ na otoczenie. Nieraz możemy obserwować, że małe i średnie przedsiębiorstwa o tym nie pamiętają, czego efektem są drobniejsze lub poważniejsze kryzysy wizerunkowe. Każdy nowy produkt lub ryzykowna inwestycja może spotkać negatywny odbiór w mediach. Także liczne zwolnienia w przypadku lokalnego przedsiębiorstwa, zatrudniającego wielu ludzi może spotkać krytyka. Trudno przewidzieć, które działania marki sprawią, że zacznie być o niej głośno, oraz czy będą to pozytywne wypowiedzi. W takim momencie na wagę złota będzie pomoc eksperta, czyli agencji PR.


gif

Nie tylko komunikacja zewnętrzna, ale i wewnętrzna

Może to być dla wielu osób zaskoczeniem, ale z reguły najczęstsze kryzysy komunikacyjne wywoływane są przez pracowników firmy. Nieraz jest to działanie celowe, jednak przeważnie wynika z niewiedzy i braku świadomości. Może to być niefortunny komentarz na Facebooku lub nieostrożna wypowiedź na LinkedIn, które później cytowane zostaną uznane za oficjalne stanowisko marki. Dlatego tak ważna jest nie tylko komunikacja wewnętrzna, lecz także szkolenie pracowników i menadżerów z tego, jak wygląda prawidłowe zachowanie w mediach społecznościowych i informowanie ich jak powinna wyglądać komunikacja medialna. Jeśli nie mamy w firmie osób lub działu, który byłyby w stanie na stałe zajmować się kompleksowym informowaniem, szkoleniem i nadzorowaniem komunikacji pracowników, warto rozpocząć współpracę z agencją PR, która może wesprzeć nas np. profesjonalnymi warsztatami dla zespołu.

Szybkie sprostowanie w przypadku dezinformacji

Może zdarzyć się, że w prasie lub internecie pojawi się krzywdząca czy nieprawdziwa informacja na temat Twojej marki. Niewykluczone też, że będzie ona dalej udostępniana i powielana w pierwszej kolejności przez inne portale i media, a w końcu i użytkowników mediów społecznościowych. Zadaniem agencji PR w takim przypadku jest błyskawiczna reakcja i skuteczne działania. Dezinformacja musi zostać szybko sprostowana, należy także dopilnować, by nie była dalej rozpowszechniana. Dobra historia PR-owa może być bardzo skuteczna – na długo pozostanie w pamięci odbiorców i będzie budziła pozytywne skojarzenia. Z drugiej strony fałszywa, negatywna informacja pojawiająca się w kontekście Twojej firmy może przylgnąć do marki i będzie skutecznie zniechęcała konsumentów do korzystania z Twoich produktów czy usług, nawet jeśli z czasem błędna informacja zostanie sprostowana. Z pewnością nie chcesz, by taka sytuacja spotkała Twoją markę.


gif

Na koniec warto dodać, że dużym atutem agencji PR we wszystkich działaniach jest dystans i spojrzenie z zewnątrz. Dzięki temu, że nie jest zaangażowana w życie firmy, może ona dostrzec wiele kwestii, na które sami pracownicy nigdy nie zwróciliby uwagi. Mogą to być błędne, długotrwale powielane przekonania o tym jak powinna wyglądać np. komunikacja w mediach lub dialog z klientami. Możliwe, że niektórzy pracownicy mają przyzwyczajenia z poprzednich miejsc pracy, które również nie należą do wzorcowych. Agencja PR wie, czym jest konstruktywna krytyka, wskazując obszary wymagające poprawy, uargumentuje swoje propozycje zmian. Za tymi poradami stoją lata doświadczeń i dziesiątki zrealizowanych projektów i kampanii. Skoro już wiemy, jak wiele możemy zyskać, pozostaje nam tylko wybór agencji PR, z którą podejmiemy współpracę.