top of page

Jak wykorzystać podcasty w komunikacji PR


Podcasty są świetnym sposobem na budowanie zaufania wobec marki, stanowią unikalną formę budowania intymnej relacji z odbiorcami, mogącej realnie przełożyć się na wybory konsumenckie. Z roku na rok stale przybywa odbiorców tego typu medium. W 2019 odnotowano 274 miliony słuchaczy na całym świecie, w tym roku już 424! W Polsce również obserwujemy wzrost popularności podcastów, w tym firmowych, co otwiera nowe możliwości dla budowania strategii PR.


Z tekstu dowiesz się:

  • Dlaczego podcasty biją rekordy popularności

  • Zalety podcastów w komunikacji marki

  • Jak efektywnie wykorzystać je w działaniach PR


Dlaczego podcasty biją rekordy popularności

Na całym świecie przychody z podcastów stale rosną, obecnie osiągając zawrotny miliard dolarów rocznie, jednak według prognoz w 2028 roku podcasting będzie przemysłem wartym 94,88 miliardów dolarów. Skąd więc tak wielka popularność? Wyobraź sobie, że słuchasz dyskusji ekspertów o ważnym społecznym temacie, w trakcie odsłuchiwania musisz nagle załatwić kilka spraw. Wychodzisz z domu, chodzisz po galerii, robisz zakupy a wszędzie towarzyszy ci wybrana audycja. Tak działa magia podcastów. Ich popularność rośnie, ponieważ są dostępne w każdym miejscu i o każdym czasie. Forma słuchowiska online pozwala na łatwą konsumpcję treści. Jak pokazują badania, Polacy najchętniej słuchają nagrań w czasie sprzątania, spaceru, podróży, uprawiania sportu oraz w pracy. Odbiorcy nie muszą koncentrować się na treści tak bardzo – jak w czasie czytania artykułu, jednocześnie forma audio w znacznie większym stopniu angażuje wyobraźnie i emocje słuchacza niż formy wizualne.


Zalety podcastów w komunikacji marki

Warto wykorzystać potencjał słuchowisk online w budowaniu strategii wizerunkowej marki. Konsumenci kochają współpracę z firmami, w których pracują godni zaufania eksperci w swoich dziedzinach, a właśnie audycje mogą przedstawiać najważniejsze zasady oraz wartości dla przedsiębiorstwa. W czasach cyfrowych mediów stworzenie skutecznej strategii komunikacyjnej i dotarcie poprzez nią do wybranej grupy docelowej stanowi dla wielu firm wielkie wyzwanie. Dlatego zaoferuj swoim odbiorcom wymierne wartości, aby wyróżnić się wśród konkurencji na rynku, budując zarazem świadomość marki oraz produktu.


Jak wykorzystać podcasty w strategii PR

Istotą dobrych podcastów jest tworzenie treści użytecznych dla odbiorców, które przyciągną i zaangażują twoich potencjalnych klientów, aby to osiągnąć, musisz określić kilka podstawowych założeń, które będziesz musiał wykonać. Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić, to jest zastanowienie się: do kogo dokładnie adresowana będzie audycja. Przeprowadź badania na temat tego, jakiej formy i tematów oczekiwaliby twoi obecni klienci, czym byliby zainteresowani najbardziej? Jakie wartości ma przekazywać seria twoich firmowych podcastów? I jaki cel chcesz osiągnąć poprzez ich publikację? Kiedy odpowiesz sobie na te pytania, będziesz gotowy do tego, aby skorzystać z kilku sposób na zwiększenie skuteczności działań komunikacyjnych oraz PR poprzez prowadzenie podcastu.


1. Firmowa audycja powinna odnosić się do realnych problemów

Określ problemy, z jakimi spotykają się na co dzień twoi klienci, zaproponuj im – ciekawe rozwiązania spójne z wartościami twojego przedsiębiorstwa. Tradycyjny marketing coraz częściej zawodzi, dlatego, że ludzie oczekują nowych form prezentowania marek oraz produktów, podcasty są więc wielką szansą na niskobudżetową reklamę pokazującą was ze strony ekspertów. Odbiorcy kochają współpracować z markami, które w proaktywny sposób odpowiadają na ich potrzeby. Stwórz na stronie ankietę na temat tego, z jakimi problemami mają do czynienia klienci, a następnie wykorzystają to w swoich audycjach. Zadbaj, aby dyskusje były przeprowadzane na temat konkretnych rozwiązań branżowych, zamiast skupiania się na reklamie.


2. Prostota i nieprzewidywalność

Operuj prostym i zrozumiałym dla odbiorców językiem. Postaraj się, aby nawet najbardziej zawiłe tajniki branżowe lub tematy społeczne były przedstawione w sposób interesujący również dla osób, które nie są znawcami danej tematyki. Podcast musi zawierać informacje, o których nie słyszymy na co dzień. Jeśli użytkownik będzie spotykał się z oczywistymi treściami, w dodatku dostępnymi w kilku innych źródłach - trudno będzie utrzymać jego uwagę na dłużej. Dobrym rozwiązaniem byłoby zaangażowanie do rozmowy wybitnych, nieszablonowych ekspertów. Kogoś, kto w ciekawy i precyzyjny sposób opowie o branży, którą się zajmuje.


3. Zadbaj o autentyczność - reklama natywna

Kluczem otwierającym serca słuchaczy jest osobisty klimat. Komunikowanie marki wartości marki wraz ze strategią stworzoną z agencją PR tworzą szczerą intymną atmosferę, dzięki której łatwiej zyskasz potencjalnych klientów. Ważne, aby jak najwięcej treści odnosiło się do rozwiązań, problemów zamiast nachalnego promowania marki. Reklama w podcaście powinna przybierać formę natywną. Paradoksalnie, to w ten sposób zbudujesz większą przychylność słuchaczy. Wartościowy podcast jest reklamą samą w sobie. Nic tak nie przekonuje do danej firmy, jak wartości oraz etyka.


4. Spójność przekazu, jedna strategia content marketingowa

Największy atut podcastów to wyjątkowość oraz nieograniczone możliwości. Zadbaj jednak o to, aby ich tematy były spójne z całą strategią content marketingową twojej firmy, promuj te same treści i tematyki, które znajdują się również w postach pisanych lub wideo na innych platformach social mediowych jak facebook i instagram. Niech magia spójności wybrzmi w całej okazałości.


Podsumowując, prowadzenie firmowego podcastu może być znakomitym działaniem PR. Najważniejsze jest jasne określenie: do kogo wasz podcast jest skierowany, jakie wartości chcecie promować oraz jakie cele chcecie osiągnąć. Jeżeli prowadzicie działania CSR – w świetny sposób możecie to rozreklamować w swojej audycji, w łatwy i tani sposób budując wizerunek marki podążającej za trendami oraz dbającej o wyższe dobro swoich konsumentów.

Warto korzystać z działań PR pobudzających wyobraźnie odbiorców w największy możliwy sposób, a właśnie takim jest forma audio.

bottom of page