top of page

Social media w Public Relations i pracy dziennikarza

Zaktualizowano: 1 paź 2021

Na całym świecie z mediów społecznościowych korzysta dziś blisko trzy miliardy użytkowników. Jeszcze kilka lat temu używały ich wyłącznie osoby prywatne. Dziś trudno znaleźć medium, firmę czy agencję, która nie ma swojego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie. Na czym polega ich fenomen i dlaczego nie wyobrażamy sobie już bez nich życia?


Na początku swojego istnienia media społecznościowe niemal wyłącznie udostępniały treści generowane tylko przez swoich użytkowników. Ten trend szybko uległ zmianie i obecnie jest zdominowany przez treści świadomie i profesjonalnie tworzone przez specjalistów takich jak korporacje zarządzające środkami masowego przekazu czy po prostu korporacje. Promowanie własnych, unikalnych treści, interakcja z odbiorcami i monitorowanie informacji – to trzy najważniejsze powody, dla których dziennikarze i specjaliści PR najczęściej korzystają z mediów społecznościowych. Dzięki takiemu działaniu nie tylko można wypracować lepszy kontakt z czytelnikiem, widzem albo klientem, ale też być na bieżąco: podglądać, reagować i wyciągać wnioski. Poza tym – w obu przypadkach - media społecznościowe ogrywają też dużą rolę w nawiązywaniu relacji.


Ośrodek badań PressInstitute stworzył raport, w którym opisuje jaką rolę w pracy polskich dziennikarzy odgrywają social media. Okazało się, że tylko niecałe 5% badanych korzysta z mediów społecznościowych wyłącznie prywatnie, a aż 82,6% zagląda do nich zarówno w celach prywatnych, jak i zawodowych. Media społecznościowe stały się dla dziennikarzy prawie tak podstawowym narzędziem pracy, jak e-mail czy telefon. Większość z nich, bo aż 70% traktuje je jako narzędzie bezpośredniego kontaktu ze źródłami informacji. Do tego ponad połowa dziennikarzy, którzy korzystają z social mediów, dokładnie 57,7% uważa, że są one przydatne. Co trzeci (36,6%) twierdzi z kolei, że nie wyobraża sobie bez nich pracy.



Branża PR korzysta z serwisów społecznościowych przede wszystkim dlatego, że są one świetnym źródłem informacji, ale także dodatkową możliwością nawiązania kontaktu z klientem. Poza tym to najlepszy kanał do publikowania własnych pomysłów, publikacji czy materiałów. Nigdzie, tak jak w social mediach, nie widać też, który produkt albo usługa się „klika” oraz jaki ma wpływ na odbiorcę lub klienta.


W pracy PR – owca media społecznościowe to także konieczność rozumienia narzędzi, z których konsumenci najczęściej korzystają w dzisiejszych czasach. Chcąc mieć, na nich wpływ poprzez świadome działania komunikacyjne specjaliści public relations muszą zdawać sobie sprawę i rozumieć, jak konsument traktuje media oraz gdzie i w jakiej formie najczęściej można go w sieci spotkać. Muszą znać mechanikę działań danych narzędzi, ich możliwości oraz grupę odbiorców i jej specyfikę. Właśnie z tego powodu powinni na bieżąco śledzić zachodzące zmiany i jednocześnie być ich częścią.


Reasumując, social media dały branżom medialnej i PR-owej nie tylko ogromne możliwości, ale też wysoko podniosły poprzeczkę. W mediach społecznościowych nie ma żadnych barier. Korzystać z nich może każdy, jednak nie każdy może i potrafi w nich zaistnieć. Ważna jest tu skuteczność komunikacji i, co najbardziej istotne, konsekwentna realizacja założonych celów.

bottom of page