PORADNIK: Jak świadomie budować wizerunek marki

Nie od razu Rzym zbudowano. Podobnie kreowanie wizerunku marki jest procesem długofalowym i wieloetapowym. Swój początek ma w momencie powstania firmy i trwa przez cały okres jej działalności, niemal na wszystkich polach jej funkcjonowania. Czym właściwie jest wizerunek marki? Jest to sposób, w który marka funkcjonuje w świadomości klientów. Jednymi z podstawowych składowych wizerunku marki jest doświadczenie klienta oraz wyobrażenia konsumenta na temat firmy. W tekście przeczytasz:

  • Dlaczego wizerunek jest ważny

  • Jakie znaczenie w budowaniu wizerunku ma strategia biznesowa

  • Czym są elementy wizerunku marki

  • Jakie znaczenie ma autentyczność w budowaniu wizerunku

Dlaczego wizerunek jest ważny

Jak cię widzą, tak cię piszą. Pierwsze wrażenie jest ważnie nie tylko w przypadku ludzi, lecz także jeśli chodzi o firmy. To, jakie wrażenie Twoja firma wywrze na kliencie, będzie w dużej mierze determinować, czy skorzysta z Twoich usług, czy też opowie o Twojej firmie znajomym. Dobre wrażenie będzie pierwszym krokiem na drodze do uzyskania przewagi konkurencyjnej, w stosunkowo prosty sposób możemy zyskać zainteresowanie potencjalnego klienta. Z drugiej strony – trudno zatrzeć złe pierwsze wrażenie i może ono na zawsze przekreślić szansę na zdobycie stałego klienta. Wizerunek to także indywidualna tożsamość marki, która wyróżnia ją na tle konkurencji.



gif

Strategia biznesowa

Śpiesz się powoli. Przy budowaniu wizerunku firmy należy pamiętać, aby pierwszym krokiem była dobrze opracowana strategia biznesowa, a więc określenie takich rzeczy, jak misja i cel marki, grupa odbiorców z których będą bezpośrednio wynikać działania firmy. To od tych zmiennych musi być uzależniony sposób budowania wizerunku marki. Warto na bieżąco śledzić, czy komunikacja i używane narzędzia marketingowe są jednolite na wszystkich polach działania firmy i różnych platformach, także internetowych. Nie ma także sensu, aby rozbudowana komunikacja wizerunkowa marki była wprowadzana przedwcześnie, w momencie, gdy firma nie ma jeszcze zbyt wiele do opowiedzenia.



gif


Elementy wizerunku marki

Diabeł tkwi w szczegółach. Zadbaj o to, aby wszystkie elementy wizerunku marki, takie jak nazwa i logo firmy (identyfikacja wizualna marki), strona www, stopka w mailu, wizytówki pracowników, firmowe konta w mediach społecznościowych etc. były spójne wizerunkowo. Zwróć uwagę, by wszędzie pojawiała się jednolita kolorystyka, logotypy itp., które będą kojarzyły się z Waszą marką. Ważny jest także wygląd biura, recepcji i sal konferencyjnych, w których odbywają się spotkania biznesowe. Nie można tutaj pomijać także kwestii ubioru pracowników i ich zachowania, nie mniej istotny jest całokształt działań promocyjnych oraz komunikacja marki z partnerami i klientami. Te i inne elementy wizerunku marki wpływają na postrzeganie marki przez klienta i czy w jego świadomości będą się z nią wiązały dobre skojarzenia.

Autentyczność

Kłamstwo ma krótkie nogi. Bardzo ważne w kreowaniu wizerunku firmy jest stawianie na prawdę i szczerość. Zadbaj o to, aby nie przedstawiać swoją firmę i pracowników zgodnie z prawdą. Zamiast naciągać rzeczywistość, przedstaw mocne strony marki oraz pokaż, że stawiacie na nieustanny rozwój i ciągłe kształcenie. Budowanie jakości marki na iluzji nie przyniesie oczekiwanych korzyści, za to prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw. Stawiając na autentyczność, zwiększasz także szansę na to, że w przyszłości Twojej firmy nie dosięgnie kryzys wizerunkowy. Strategia komunikacyjna marki powinna być oparta na tym, co chcesz przekazać klientom i partnerom, a nie na tym, co oni spodziewają się usłyszeć.