top of page

PORADNIK: Jak świadomie budować wizerunek marki

Zaktualizowano: 23 gru 2021

Nie od razu Rzym zbudowano. Podobnie kreowanie wizerunku marki jest procesem długofalowym i wieloetapowym. Swój początek ma w momencie powstania firmy i trwa przez cały okres jej działalności, niemal na wszystkich polach jej funkcjonowania. Nie należy o nim zapominać ani go pomijać, efekty dbania o niego nie są widoczne od razu, jednak z czasem na pewno dostrzeżesz potencjał, jaki się z nim wiąże. Czym właściwie jest wizerunek marki? Jest to sposób, w który marka funkcjonuje w świadomości klientów. Jednymi z podstawowych składowych wizerunku marki jest doświadczenie klienta oraz wyobrażenia konsumenta na temat firmy. W tekście przeczytasz:

  • Dlaczego wizerunek jest ważny

  • Jakie znaczenie w budowaniu wizerunku ma strategia biznesowa

  • Czym są elementy wizerunku marki

  • Jakie znaczenie ma autentyczność w budowaniu wizerunku

Dlaczego wizerunek jest ważny

Jak cię widzą, tak cię piszą. Pierwsze wrażenie jest ważnie nie tylko w przypadku nowo poznawanych ludzi, lecz także jeśli chodzi o firmy. To, jakie wrażenie Twoja firma wywrze na kliencie, będzie w dużej mierze determinowało, czy skorzysta z Twoich usług, zapamięta nazwę firmy, czy też opowie o Twojej firmie znajomym. Dobre wrażenie będzie pierwszym krokiem na drodze do uzyskania przewagi konkurencyjnej, w stosunkowo prosty sposób możemy zyskać zainteresowanie potencjalnego klienta. Z drugiej strony – trudno zatrzeć złe pierwsze wrażenie i może ono na zawsze przekreślić szansę na to, że zwykły konsument stanie się stałym klientem. Jeśli w pierwszym zetknięciu z marką ktoś się do niej zniechęci, wyda mu się ona irytująca lub jej oferta nieciekawa, mimo upływu czasu i być może korzystniejszych kampanii promocyjnych, osoba ta może nie zmienić zdania na temat danej firmy i nigdy nie stanie się jej stałym klientem. Wizerunek to także indywidualna tożsamość marki, która wyróżnia ją na tle konkurencji. Jest to jeden z elementów tego, dlaczego klienci lubią korzystać z Waszych usług i produktów, a także stale do Was wracają, zamiast wypróbować ofertę konkurencji.



Strategia biznesowa

Śpiesz się powoli. Przy budowaniu wizerunku firmy należy pamiętać, aby pierwszym krokiem była dobrze opracowana strategia biznesowa, a więc określenie takich kwestii, jak misja i cel marki oraz grupa odbiorców, z których bezpośrednio powinny wynikać działania firmy. To od tych zmiennych musi być uzależniony sposób budowania wizerunku marki. Zadbaj o to, aby była ona przemyślana i dopracowana w najmniejszych szczegółach. Warto na bieżąco śledzić, czy komunikacja i używane narzędzia marketingowejednolite na wszystkich polach działania firmy i różnych platformach, także internetowych. Realizacja raz sformułowanej strategii musi być stale monitorowana. Dopilnuj, aby Wasz przekaz był konsekwentny i spójny. Porównuj poszczególne komunikaty oraz pytaj o spostrzeżenia osoby z zewnątrz. Nie ma także sensu, aby rozbudowana komunikacja wizerunkowa marki była wprowadzana przedwcześnie, w momencie, gdy firma nie ma jeszcze zbyt wiele do opowiedzenia. Jeśli jako firma działasz od niedawna postaw na podstawowe narzędzia, na inwestycje jeszcze przyjdzie czas.



Elementy wizerunku marki

Diabeł tkwi w szczegółach. Zadbaj o to, aby wszystkie elementy wizerunku marki, takie jak nazwa i logo firmy (identyfikacja wizualna marki), strona www, stopka w mailu, wizytówki pracowników, firmowe konta w mediach społecznościowych etc. były spójne wizerunkowo. Nie licz, że pracownicy sami zadbają o stopkę w poczcie elektronicznej, zamiast na to liczyć, rozmawiaj z nimi i pokaż im, jakich narzędzi i programów mogą użyć. Zwróć uwagę, by wszędzie pojawiała się jednolita kolorystyka, logotypy itp., które będą kojarzyły się z Waszą marką. Dobrą praktyką jest korzystanie z takiego samego loga w całej komunikacji firmy, zarówno na stronie internetowej, mediach społecznościowych, jak i siedzibie firmy. Ważny jest także wygląd biura, recepcji i sal konferencyjnych, w których odbywają się spotkania biznesowe. Warto wyznaczyć konkretną osobę, która na bieżąco będzie czuwała nad prezencją tych przestrzeni. Nie można tutaj pomijać także kwestii ubioru pracowników i ich zachowania, nie mniej istotny jest całokształt działań promocyjnych oraz komunikacja marki z partnerami i klientami. Przed spotkaniem biznesowym ustalcie, jaki ma ono mieć charakter i zaplanujcie wspólny dresscode. Jeśli nie znacie zwyczajów danego klienta czy partnera zawsze lepiej ubrać się bardziej elegancko, niż swobodnie. Te i inne elementy wizerunku marki wpływają na postrzeganie marki przez klienta oraz determinują, czy w jego świadomości będą się z nią wiązały dobre skojarzenia.


Autentyczność

Kłamstwo ma krótkie nogi. Bardzo ważne w kreowaniu wizerunku firmy jest stawianie na prawdę i szczerość. Zadbaj o to, aby przedstawiać swoją firmę i pracowników zgodnie z prawdą. Zamiast naciągać rzeczywistość, przedstaw mocne strony marki. Nie chwal się osiągnięciami, które może nie do końca są prawdziwe, w zamian za to pokaż, że stawiacie na nieustanny rozwój i ciągłe kształcenie. Jeśli nie możesz się obecnie pochwalić żadnymi nowymi osiągnięciami lepiej częściowo wstrzymać komunikację, niż powiedzieć coś na wyrost. Budowanie jakości marki na iluzji nie przyniesie oczekiwanych korzyści, za to prawda prędzej czy później wyjdzie na jaw. Stawiając na autentyczność, zwiększasz także szansę na to, że w przyszłości Twojej firmy nie dosięgnie kryzys wizerunkowy. Strategia komunikacyjna marki powinna być oparta na tym, co chcesz przekazać klientom i partnerom, a nie na tym, co oni spodziewają się usłyszeć.


Budowanie wizerunku marki jest ważne i nie należy tego pomijać, bez starań wizerunek stworzy się sam, prawdopodobnie będzie to dłużej trwało, a dodatkowo efekt prawdopodobnie nie będzie taki, jakiego byś pragnął. W procesie kreowania wizerunku natrafić można na wiele pułapek, jednak stosując się do powyższych porad z pewnością uda Ci się przynajmniej część z nich ominąć. Aby mieć pewność, że wizerunek Twojej firmy będzie kreowany w sposób przemyślany i według wcześniej zaplanowanej strategii, podejmij współpracę z agencją PR.


bottom of page