Co to jest content marketing? Poradnik


Reklama dźwignią handlu. To stare powiedzenie, które z biegiem lat nie traci na aktualności. Jednak reklama reklamie nie równa, szczególnie w dobie Internetu. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców, zamiast postawić na tradycyjną reklamę stawia na Content Marketing. I mają ku temu, co najmniej siedem powodów:


Content Marketing nie jest nachalny

  • Content Marketing nie jest nachalny, a odbiorcy związanych z nim treści nie uciekają od niego, a często poszukują takich treści sami.

  • Content Marketing ma bowiem na celu budowanie trwałej relacji z potencjalnymi klientami, na przykład poprzez cykliczne publikowanie różnego rodzaju materiałów takich jak poradniki czy artykuły eksperckie, które mają ostatecznie zachęcić do dokonania zakupu.

  • Tradycyjna reklama zdaje się natomiast z każdej strony narzucać potencjalnemu odbiorcy. Ustalmy - nie ma nic gorszego, niż wyskakująca znienacka treść. Irytujące bannery, które przeszkadzają w poszukiwaniu interesujących nas w internecie rzeczy i reklamy przerywające oglądanie filmów to tylko wierzchołek góry lodowej.

Content Marketing pozwala ominąć blokujące reklamy wtyczki do przeglądarek

  • To coraz popularniejsza praktyka, szczególnie w Europie.

  • W samej Polsce procent zablokowanych reklam wynosi blisko 50 proc.

  • Jeśli reklama jest niewidoczna dla użytkownika, to jej skuteczność spada praktycznie do zera.

  • Nawet bez użycia ad-blocka użytkownicy Internetu odruchowo ignorują niemal wszystkie reklamy wyskakujące na stronie lub w wyszukiwarce.

Content Marketing cały czas promuje

  • Content Marketing to ciągła i nastawiona na długofalowość promocja marki.

  • Constent oferuje użytkownikom treści, które ich interesują.

  • Co ważne - to nie kampania reklamowa. Nie ma określonego czasu realizacji.

  • W tym wypadku zasadniczą różnicą pomiędzy reklamą tradycyjną, a Content Marketingiem jest więc szybkość ich oddziaływania – bannery nakłaniają klientów do spontanicznych zakupów, a marketing treści powoli i stopniowo buduje zaufanie do marki oraz zwiększa zaangażowanie użytkowników.

Content Buduje reputację marki

  • Wysokiej jakości treści wzbudzają zaufanie potencjalnych klientów. Kiedy chcemy kupić produkt bardzo często, szukamy w Internecie informacji na jego temat oraz opinii potwierdzających jego jakość.

  • Oparte na Content Marketingu artykuły, poradniki, testy czy recenzje edukują odbiorcę i zachęcają do skorzystania z usług firmy, która zleciła ich napisanie.

  • Celem nie jest tu natychmiastowa sprzedaż, a wzbudzenie zainteresowania.

  • Artykuły są widoczne przez bardzo długi czas i o wiele lepiej zapamiętywane, niż reklamowe linki czy bannery. Tworząc takie treści, prowokujemy też ruch na stronie. Reklama tradycyjna musi być z kolei cyklicznie odświeżana. Tylko wtedy zachęci do zakupu kolejne osoby.

Treści zaspokają potrzeby klienta

  • Tradycyjna reklama bombarduje potencjalnych klientów treścią, której najczęściej nie chcą oglądać. Jest nachalna i irytująca.

  • Content Marketing jest z kolei nastawiony na dostarczanie konkretnych, pożądanych w danej chwili informacji.

  • Nawet jeśli użytkownicy będą korzystać z programów blokujących reklamy, to raz wypracowane zaufanie oraz rozpoznawalność marki przy pomocy Content Marketingu będzie procentować przez naprawdę długi czas.

Wielkie światowe organizacje zatrudniają specjalistów od Content Marketingu

  • Content Marketing zaczął przynosić na tyle duże zyski, że znane na całym świecie firmy zatrudniają ludzi do tworzenia i udostępniania jakościowego contentu. Dzięki temu firmy osiągają świetny poziom udostępnianych treści.

  • Mało tego - dzięki Content Marketingowi mogą utrzymać dobrą relację z klientem i mieć pewność, że prezentowane przez nie informacje są różnorodne i czytelne.

  • Content Marketingowe treści są ponadto lepiej widoczne w wyszukiwarce, dzięki czemu dają możliwość sprawniejszej komunikacji z konsumentem.

Treśći są dużo tańsze

  • Wygenerowanie treści w Internecie i zoptymalizowanie strony www pod kątem wyszukiwarek jest o wiele tańsze, niż na przykład reklamowe miejsce w gazecie czy czas antenowy w radio i telewizji.

  • Content Marketing przynosi wyraźne efekty, jest łatwiejszy do wprowadzenia i bardziej popularny wśród klientów.

  • Pozwala też oszczędzać pieniądze, ponieważ przynosi lepsze rezultaty niż korzystanie z tradycyjnych form reklamy.

Jakie narzędzia wspierają Content marketing?

Jeśli chodzi o narzędzia wspierające działania marketingu treści, to trzeba pamiętać, że ich dobór musi być związany z segmentem klientów, do których firma planuje dotrzeć. Chcąc skutecznie dotrzeć do danej grupy odbiorców, należy na samym początku dokonać analizy, jakimi cechami wyróżnia się ten segment ludzi, z jakich mediów najchętniej korzysta oraz jakie ma zainteresowania. Informacje na ich temat mogę być szczegółowe, wtedy łatwiej jest stworzyć odpowiednią strategię działania. Podstawowe dane, takie jak wiek, pochodzenie, płeć, dochód, zainteresowania, status społeczny pozwolą też precyzyjniej stworzyć odpowiedni marketing treści.


Dobór narzędzi do dystrybucji treści oraz ich różnicowanie ze względu na kanał jest równie ważny. Inaczej będziemy przygotowywać posty na Instagramie niż na Facebooku. Do podstawowych narzędzi, jakie wyróżnia marketing treści, zaliczyć można między innymi:

  • Materiały interaktywne

  • Materiały mailingowe

  • Materiały dystybuowane za pośrednictwem mediów społecznościowych

  • Materiały kontekstowe

Planowanie skutecznego content marketingu wymaga analizy strategii firmy, jej celów od biznesowych po produktowe. Szczegółowe poznanie grupy docelowej czy na przykład konkurencji, trendów rynkowych pozwoli precyzyjniej określić marketing treści. Taka analiza może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od wielkości firmy, projektu oraz złożoności produktu i jej unikalnych cech oraz jej fazy rozwoju. Jednak czas poświęcony na analizę w efekcie pozwala kreatywniej i szczegółowo poznać potrzeby klientów oraz wzmocnić ich potencjał przez odpowiednie rozwiązanie. Dlatego posiadanie najlepszego produktu jest nie wystarczające, jeśli nie opowiemy o nim konsumentom, którzy będą potencjalnie zainteresowani.