top of page

Grupa docelowa w działaniach PR

Zaktualizowano: 3 wrz 2021

Kluczem do stworzenia skutecznych treści przekazu, a zarazem pierwszym etapem działań marketingowych, jest zrozumienie naszych odbiorców i ich zachowań. Jednym z podstawowych kroków, które bardzo to uprości i które warto wdrożyć w swojej firmie, jest kreacja person. Zdefiniowanie ich pozwoli skupić się na najważniejszych działaniach oraz pominąć mniej istotne kwestie przy budowaniu własnej marki i planowaniu sprzedaży. Przede wszystkim jednak pozwoli dowiedzieć się, dla kogo tak naprawdę tworzymy i co jest ważne dla naszych klientów.


Co to jest Public Relations

PR to nie tylko przekazywanie odbiorcom filozofii marki oraz dbanie o wizerunek. To także, o czym często zapominamy, działania sprzedażowe. Właśnie dlatego PR może być łatwo zmierzony i zoptymalizowany na podstawie danych. Komunikacja pomiędzy firmą a konsumentem jest podobna do pielęgnowania bliskiej relacji. Taka, która jest dostosowana do ich wymagań, oczekiwań oraz potrzeb najprędzej mogą zagwarantować prawidłowy i owocny rozwój biznesu. Firmy często bowiem stosują jedną z najgorszych praktyk – zakładają, że ich oferta jest skierowana do każdego. Tymczasem brak jasno określonej grupy docelowej sprawia, że komunikacja skierowana do wszystkich tak naprawdę nie trafi do nikogo. A w dobie ogromnej konkurencji na rynku dobranie odpowiedniej grupy docelowej i zaistnienie w jej świadomości jest dla naszego biznesu kwestią kluczową i determinującą sukces.


Zamiast tracić czas i pieniądze na stworzenie kampanii, które w rezultacie nie przyciągają konsumentów, warto więc poświęcić chwilę na stworzenie person. Dzięki temu dokładnie sprecyzujemy, kim są nasi odbiorcy i jakie są ich potrzeby oraz, uwzględniając odpowiednią treść, język i kanał komunikacji, będziemy mogli odwołać się do nich w ramach przygotowanej strategii.


Persona to nic innego jak „model” klienta

Sylwetki person opierają się na cechach i zachowaniach prawdziwych osób. Pomagają zrozumieć oczekiwania każdego, kto korzysta albo zamierza skorzystać z naszych usług, odwiedza naszą stronę internetową czy kupuje oferowane przez nas produkty. Taka wiedza ma ogromne znaczenie - dzięki niej łatwiej można podejmować kluczowe decyzje dotyczące naszej działalności. Persony pomogą również lepiej dopasować ofertę do potencjalnych klientów lub skonstruować bardziej przemyślane działania marketingowe.


Zaprojektowanie persony

Tworzenie grupy docelowej, czyli sylwetki klienta musi poprzedzić szereg ilościowych i jakościowych badań.


Persona zawiera informacje o naszym typowym użytkowniku jak:

  • jego cele,

  • potrzeby,

  • obawy,

  • wiek

  • dane demograficzne,

  • stan cywilny,

  • wykształcenie,

  • zawód

  • miejsce zamieszkania.

Oraz wszystko to, co jest potrzebne to stworzenia spersonalizowanego działania albo komunikatu.


Kto skorzysta na określeniu grup docelowych?

W wyniku takiej dogłębnej analizy nasz klient/odbiorca przestaje być anonimowy - wiemy już, jakie ma zainteresowania, czego szuka i z jakimi zmaga się problemami. Na określeniu persony skorzysta dział marketingu, który będzie wiedział, do kogo mówi. Zyska na tym także dział sprzedaży, ponieważ dowie się, komu dokładnie oferuje swój produkt. Stworzenie persony doceni też dział rozwoju, bo dzięki niej będzie wiedział, jak dostosowywać się do rynkowych zmian. Przydatnych do tworzenia person danych warto poszukać też w mediach społecznościowych. Pomocne w ich zbudowaniu są statystki fanpage’a na Facebooku i Instagramie, zachowania samych użytkowników oraz wnioski, które płyną z obserwowanych komentarzy i postów dotyczących firmowych produktów lub usług.


Proces tworzenia treści

To, co istotne, to fakt, że dzięki określeniu persony z powodzeniem można tworzyć treści o różnym poziomie zaawansowania i, przede wszystkim, dotrzeć z nimi do odbiorców na każdym etapie cyklu sprzedażowego. Trzeba tylko pamiętać, że konsumenci chcą być zaintrygowani, dlatego do ich świadomości dotrą jedynie atrakcyjne treści – wygra ten komunikat, który bezpośrednio odniesie się do ich potrzeb i zainteresowań. Z pomocą dobrze określonych person można precyzyjnie określić, jakie treści komunikatu sprawdzą się w kreowaniu wizerunku marki, jakie będą odpowiednie dla zwiększenia sprzedaży oraz które z nich pozwolą zbudować trwałe relacje z klientami.


Reasumując, poznanie idealnego modelu klienta pozwoli skierować komunikat dokładnie tam, gdzie chcemy. Da także możliwość pominięcia takich person, które z dużą dozą prawdopodobieństwa nigdy nie zainteresowałyby się naszą ofertą.





bottom of page