Każdy pracownik to PR-owiec

Zaktualizowano: paź 1

Zastanawiając się nad tym, kto odpowiada za wizerunek naszej firmy, w pierwszej kolejności przychodzi nam do głowy osoba odpowiedzialna za PR. Często jednak nie bierzemy pod uwagę, że w mniejszym lub większym stopniu wpływ na postrzeganie naszej marki, mają wszyscy pracownicy. Każde, nawet pozornie nieistotne działanie któregoś z pracowników może mieć wpływ na wizerunek firmy na zewnątrz może być to zarówno wygląd pracownika na spotkaniu biznesowym, komentarz czy wypowiedź w internecie, jak i nazwa pliku wysyłana do klienta czy zdjęcie profilowe na LinkedIn. Z tego artykułu dowiesz się:


  • Co każdy pracownik powinien wiedzieć o swojej firmie?

  • Jakie znaczenie ma słowniczek pojęć związanych z firmą?

  • Czym jest księga identyfikacji wizualnej?


Co każdy pracownik powinien wiedzieć o swojej firmie?

Wizerunek firmy tworzy się sam, często w sytuacjach, o których pracownicy nawet nie wiedzą. Dlatego niezwykle ważne jest, aby wszyscy pracownicy firmy znali podstawowe informacje o organizacji, bez względu na to, jakie stanowisko zajmują. W każdej rozmowie, a także przy okazji wykonywania codziennych czynności, pracownicy kreują wizerunek firmy. Pierwszą kwestią jest wiedza, jak wymawia się nazwę firmy. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której pracownik błędnie przedstawia to, gdzie pracuje. Druga kwestia, to czym organizacja się zajmuje – wszyscy pracownicy powinni wiedzieć, jaka jest misja firmy. Opis może być sformułowany w formie krótkiej, dwu- lub trzyzdaniowej notki, będzie to swego rodzaju wizytówka firmy. Warto także, by wszyscy pracownicy mieli świadomość, z kim organizacja współpracuje – jakich ma partnerów, klientów, sponsorów. Jeżeli firma prowadzi jakieś nietypowe działania, takie jak np. akcje społeczne lub kulturalne, również dobrym zwyczajem będzie informowanie o tym pracowników. Jeśli potrzebujesz wsparcia, zawsze Twoja agencja PR może pomóc Ci z opracowaniem materiałów edukacyjnych dla pracowników.


gif

Jakie znaczenie ma słowniczek pojęć związanych z firmą?

Każdy wie, że komunikaty prasowe, artykuły czy wypowiedzi dla mediów mają wpływ na wizerunek firmy. Jednak komunikat na zewnątrz to nie tylko te oficjalne i celowe działania. Są nim wszystkie działania pracowników firmy: korespondencja mailowa, komentarze w internecie, rozmowy biznesowe. Ważne, aby dało się zaobserwować spójność komunikatów, żeby firma mówiła jednym głosem. Warto w tym celu stworzyć słowniczek pojęć, w którym znajdzie się firmowa nomenklatura oraz nazewnictwo branżowe. W takim spisie powinny znaleźć się m.in. informacje odnośnie tego, jak powinny być określane poszczególne działy/departamenty w organizacji, jak nazywają się stanowiska kluczowych reprezentantów firmy etc.


Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Pracownicy czasami pragnąc uatrakcyjnić przygotowywane przez siebie treści takie jak pismo czy wniosek, dodając w nim grafikę lub używając niestandardowych czcionek. Ważne jest, aby każdy pracownik wiedział, że istnieje coś takiego, jak identyfikacja wizualna firmy. Powinno być w niej zawarte oficjalne logo – pracownicy muszą wiedzieć, gdzie mogą pobrać aktualne logo organizacji. Nie wolno zapominać o tym, aby charakteryzowała je wysoka jakość, najlepiej, żeby dla wszystkich pracowników dostępna była zarówno wersja kolorowa, monochromatyczna, jak i biało-czarna. Warto też w księdze identyfikacji wizualnej zawrzeć, jakie są stosowane w firmie fonty, z rozróżnieniem na nagłówki, śródtytuły i tekst ciągły. Kolejna kwestia to kolory – będą to np. konkretne odcienie, które pojawiają się w logo i które powinny kojarzyć się klientom i partnerom z naszą firmą.



Dbanie o dobry wizerunek firmy nie zawsze jest proste i z pewnością wymaga wytrwałości i ciągłych starań całego zespołu. Jednak wprowadzając te kilka wskazówek, możemy sprawić, że pracownicy zaczną zwracać na te elementy większą uwagę i z czasem dbanie o pozytywne postrzeganie organizacji wejdzie im w krew.