Media społecznościowe a cele wizerunkowe marki

Zaktualizowano: lis 23

O roli social mediów w public relations pisaliśmy już w jednym z poprzednich wpisów. Media społecznościowe zawładnęły internetem i coraz częściej marki decydują się na kreowanie swojego wizerunku za ich pośrednictwem. Każdą platformę społecznościową charakteryzuje pewna specyfika i idąca za nią odmienna struktura oraz wewnętrzne narzędzia tworzenia treści. Mnogość i wielowymiarowość social mediów sprawia, że będą stanowić dobry kanał komunikacji celów wizerunkowych marki. Znajomość charakterystyki i funkcjonalności poszczególnych mediów społecznościowych umożliwi dobór platform, na których będzie aktywna Twoja firma, biorąc pod uwagę jej założenia strategiczne. Poniżej przeczytasz:

  • Etap lejka zakupowego a media społecznościowe

  • Jak mierzyć skuteczność działań w social mediach?

  • Charakterystyka wybranych platform – Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, YouTube

Etap lejka zakupowego a media społecznościowe

Działania w mediach społecznościowych powinny być dostosowane do etapów lejka zakupowego. Od tego, jakie marka ma cele strategiczne, np. kierowanie na stronę internetową, poprawa wizerunku, reklama produktów, sprzedaż usług, pozyskiwanie kontaktów biznesowych, obsługa zapytań, rekrutacja pracowników, powinien być uzależniony wybór platformy społecznościowej i podejmowanych działań w social mediach. Nie zapomnij przed rozpoczęciem komunikacji w mediach społecznościowych zdecydować, jakie są najważniejsze cele Twojej marki. Pięć etapów lejka zakupowego:

  1. Budowanie świadomości marki

  2. Zainteresowanie produktem lub usługą

  3. Rozważanie zakupu

  4. Zakup lub skorzystanie z usługi

  5. Lojalność dla marki

Social media będą przydatne przez wszystkie etapy ścieżki zakupowej, jednak niektóre platformy lepiej sprawdzą się w poszczególnych działaniach. Planowanie działań i publikacji rozpocznij od przemyślenia, do kogo przekaz ma dotrzeć (np. potencjalnych czy aktualnych klientów), jaki ma mieć charakter (informacyjny, promocyjny, pozycjonujący) i jakie powinien wywołać emocje (zaskoczenie, zainteresowanie, pożądanie).


Jak mierzyć skuteczność działań w social mediach?

KPI, czyli Key Performance Indicators, a po polsku kluczowe wskaźniki efektywności, określają czy podejmowane działania zbliżają firmę do osiągnięcia określonych celów. KPI będzie także mierzyć skuteczność podejmowanych działań w social mediach. Po raz kolejny więc warto podkreślić, że bardzo ważne jest, aby postawić konkretne cele przed działaniami w mediach społecznościowych. Wskaźniki efektywności w social mediach to np. liczba wejść na stronę za pośrednictwem linku umieszczonego w poście, liczba komentarzy i reakcji na wpisy oraz liczba udostępnień i oznaczeń naszej marki na danej platformie społecznościowej. Będą one bardzo pomocne, aby po jakimś czasie ocenić skuteczność podejmowanych działań w mediach społecznościowych.


Charakterystyka wybranych platform


Instagram

Myśląc o Instagramie, pierwszym skojarzeniem są zdjęcia i krótkie filmy, jednak firmowy profil na Instagramie może także zawierać komunikaty informacyjne dzięki formatowi karuzeli. Karuzela może zawierać nawet do 10 slajdów, może to być oryginalna prezentacja marki, usługi czy produktu, pozycjonowanie eksperta, informacja o wydarzeniu czy przedstawienie wyników raportu. W karuzeli możemy umieścić kompilację zdjęć lub ilustracji, jednak może to być także przekaz oparty na tekście, np. w formule infografik. Warto również zwrócić uwagę na interaktywne formy przekazu, ciekawym zabiegiem będzie zastosowanie w relacji ankiety, zbierającej opinie obserwatorów, odliczania do jakiegoś wydarzenia czy zabawy w formie quizu. Specjaliści wskazują jak ważne i kluczowe może być angażowanie odbiorców w procesie kreowaniu wizerunku w social mediach.


LinkedIn

Na LinkedIn warto skupić się przede wszystkim na działaniach prowadzonych z poziomu kont prywatnych pracowników, w tym scenariuszu profil firmowy stanowi narzędzie wtórne. Rozwiązanie to pozwala na mnożenie i porządkowanie wątków tematycznych – w zależności od działu i stanowiska, pracownicy poruszają zagadnienia, w których się specjalizują i działają. W ten sposób wykorzystany zostanie wizerunkowy potencjał pracowników, jako że każdy pracownik to PR-owiec. Na LinkedIn warto postawić na treści poradnikowe, ale także wątki takie jak szkolenia i rozwój, współpraca, analiza trendów, prezentacja oferty oraz rekrutacja. Bardzo ciekawym działaniem może być także pozycjonowanie eksperta na LinkedIn.


Pinterest

Pinterest na tle innych platform socialmediowych wyróżnia system wyszukiwania wizualnych treści, generujący bardzo wysoki ruch, szczególnie wśród użytkowników, którzy traktują Pinterest jako alternatywę wyszukiwarki Google. Platforma umożliwia dotarcie do starszej grupy odbiorców, tych nieprzekonanych do tradycyjnych mediów społecznościowych, w których istotna jest aktywność i budowanie bezpośrednich relacji. Na Pinterest bardzo ważna jest estetyka oraz jakość udostępnianych grafik i obrazów.


TikTok

O TikToku często mówi się, że jest to aplikacja popularna głównie wśród ludzi (bardzo) młodych, a treści na niej dostępne mają wyłącznie charakter rozrywkowy. Jednak przy odrobinie wysiłku nasza marka może zaistnieć na tej platformie proponując content edukacyjny, inspiracje, poradniki lub treści typu life hack. Ważną cechą TikToka jest łatwość uzupełniania nagranych telefonem filmów o muzykę, napisy, filtry czy emotikony, aby uzyskać atrakcyjny content, nie jest konieczny profesjonalny montaż czy zaawansowana obróbka graficzna. Dodatkowo warta wspomnienia jest możliwość zapisania klipów i ponownego wykorzystania na innych social mediach.


YouTube

Wiele firm przed rozpoczęciem działań na YouTube powstrzymuje poczucie konieczności posiadania profesjonalnego sprzętu oraz zaawansowana umiejętność montażu filmów. Faktycznie regularne prowadzenie kanału może stanowić wyzwanie, jednak coraz częściej możemy spotkać na YouTube formułę filmów, gdzie warstwę wizualną stanowi jeden obraz bądź grafika, a to dźwięk, np. podcast, rozmowa czy wywiad, stanowią meritum przekazu. Tego typu treści mogą być także udostępniane na innych platformach, w tym stronie internetowej marki.