top of page

Pozycjonowanie eksperta na LinkedIn

Zaktualizowano: 25 lis 2021

Promowanie przedstawiciela marki jako eksperta danej branży jest niezwykle cenne i wie o tym już większość firm. Okazuje się jednak, że pozycjonowanie ekspertów jedynie w tradycyjnych mediach nie jest już wystarczające. Aby ciągle się rozwijać, eksperci muszą rozszerzać swoje działania na nowe platformy – takie jak LinkedIn. W tym wpisie przeczytasz:

  • Dlaczego warto rozszerzyć komunikację na działania na LinkedIn?

  • Jakie są zalety wykorzystywania LinkedIn do budowania marki osobistej?

  • 6 wskazówek: jak efektywnie działać na LinkedIn



Dlaczego warto rozszerzyć komunikację o działania na LinkedIn?

Badania pokazują, że marki osobiste spotykają się z większym zaufaniem ze strony Polaków niż marki biznesowe. Okazuje się też, że większe znaczenie dla odbiorców ma dzielenie się swoją wiedzą za darmo niż uzyskany tytuł naukowy. Ludzie cenią pasję, autentyczność i doświadczenie, a to wyróżnia praktyków, nawet jeśli nie mogą się oni pochwalić dyplomem MBA z prestiżowej uczelni. Właśnie dlatego warto rozpocząć prowadzenie działań na portalu LinkedIn – wpłynie to pozytywnie na wzrost zaufania do naszej marki, możemy również liczyć na przyciągnięcie nowych klientów, a także wyróżnienie na tle konkurencji. Obserwatorzy będą mogli się przekonać, że za naszą firmą swoją ludzie z krwi i kości, prawdziwi specjaliści i eksperci w swojej dziedzinie. Może być to bardzo dobre uzupełnienie dotychczasowej aktywności, jednak należy pamiętać, że jest to proces, w którym duże znaczenie ma poświęcony czas i zaangażowanie. Nie należy zrażać się, jeśli początki nie będą wyjątkowo owocne, wyniki tych aktywności mogą pojawić się po dłuższym czasie.


Jakie są zalety wykorzystywania LinkedIn do budowania marki osobistej?

  • Jest to szansa na nawiązywanie kontaktu i możliwość budowania relacji ze specjalistami i ekspertami, na których nam zależy.

  • Działania na LinkedIn pozwalają budować wiarygodność marki oraz prezentować klientom i kontrahentom ludzkie oblicze firmy.

  • Może być to okazja do szybszego dotarcia do najbliższego otoczenia firmy.



6 wskazówek: jak efektywnie działać na LinkedIn:

  • Profil zawodowy

Pierwszym krokiem powinno być prawidłowe uzupełnienie profilu zawodowego. Bardzo ważne jest, aby nie pominąć żadnego elementu – ma to wpływ zarówno na odbiór profilu, jak i algorytm dotarcia do treści. Nie powinno się pomijać profesjonalnego zdjęcia profilowego (lepiej nie wybieraj tu fotografii z wakacji czy świąt), dokładnie uzupełnionego doświadczenia zawodowego oraz wpisania swojego wykształcenia i kompetencji.

  • Sieć kontaktów

Następną kwestią, którą warto wziąć na warsztat, jest sieć social mediowa – ta, którą ekspert już posiada, lub opracowanie nowej. Należy wziąć tu pod uwagę ważne dla marki grupy interesariuszy oraz pamiętać, aby sieć była spójna wizerunkowo. Jeśli w sieci kontaktów znajdą się także przedstawiciele konkurencji, będzie to dowód na otwartość, co z pewnością pozytywnie wpłynie na to, jak będzie postrzegana marka osobista.

  • Promocja własnych treści

LinkedIn dobrze sprawdzi się jako narzędzie do rozwijania oraz promowania contentu. Może to być niemal wszystko: artykuły, wpisy, grafiki, wideo, a nawet stories. Udostępnianie własnych treści z jednej strony dotrze do Twoich odbiorców, a z drugiej warto pamiętać o tym, że algorytm LinkedIn bardziej promuje materiały autorskie niż ponowne udostępnianie tych samych treści. Na koniec postu warto zadań pytanie o opinie, co umożliwi dialog z innymi użytkownikami, a co za ty idzie – liczba komentarzy będzie rosła. Nie zapomnij odpowiadać na wiadomości oraz być aktywnym pod postami osób z Twojej sieci.

  • Wypracowanie najlepszego systemu publikacji

Ważnym elementem budowania wizerunku na LinkedIn będzie eksperymentowanie. Warto testować różne formuły postów oraz czas ich publikacji. Należy także sprawdzić, o jakiej porze treści zyskują najlepsze zasięgi, ale również podejmować dialog z innymi użytkownikami – np. zadając pytania i komentując reakcje na posty. Na zawodowym profilu eksperta nie może również zabraknąć wypowiedzi na temat bieżących wydarzeń związanych z Waszą branżą. Jeśli nie chcesz bezpośrednio ich komentować czy się do nich odnosić, możesz w luźny sposób do nich nawiązywać. Jak już było wspominane, kreacja marki osobistej eksperta na LinkedIn to proces, dlatego potrzebny jest czas – warto poświęcić kilka tygodni, obserwując, jakie treści interesują odbiorców oraz w jakich formułach Ty sam najlepiej się odnajdujesz.

  • Odniesienia do profilu

Warto pamiętać, że niezwykle ważne jest informowanie o aktywności na LinkedIn również za pomocą innych kanałów. Taki dopisek powinna zawierać stopka maila, wizytówka, a także strona internetowa. Możesz także na profilach w mediach społecznościowych zaznaczyć, że korzystasz z LinkedIn. Dobrą okazją do wspomnienia o tym będzie także konferencja branżowa, uwaga na ten temat może pojawić się także gdy pisany jest artykuł ekspercki. Zaproś uczestników czy czytelników, aby dołączyli do Twojej sieci. Poza tym warto, by ekspert pamiętał, aby zapraszać na profil zawodowy osoby takie jak partnerzy biznesowi. Jeśli nie chcesz robić tego wprost, wspomnij np. o ciekawej publikacji, którą ostatnio widziałeś na LinkedIn lub zapytaj jak oceniają wpływ działań na platformie na relacje z klientami.

  • Interakcje z konkurencją

Kolejna porada na pozór może zaskakiwać, jednak po chwili namysłu na pewno dostrzeżesz jej sens. Nie obawiaj się dodawania do kontaktów oraz nawiązywania interakcji z pracownikami firm, z którymi w teorii Twoja firma rywalizuje. Chwaląc lub komentując posty przedstawicieli konkurencji, ekspert buduje swoją pozycję i niejako kreuje swój wizerunek lidera, uprawnionego do oceny innych – jest to tzw. pozycjonowanie centralne. Warto pamiętać także, że tagując konkurencję, jesteśmy widoczni w ich sieciach kontaktów. Ciekawym zabiegiem może okazać się również konkuperacja, czyli współpraca konkurentów – może być to np. wspólne stanowisko w jakiejś sprawie lub debata webinarowa na temat aktualnego problemu branży.


Jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku swojej firmy jako lidera branży, a pracowników – jako doświadczonych specjalistów, warto rozpocząć pozycjonowanie tych ekspertów na LinkedIn. Stosując się do tych kilku wspomnianych wskazówek i wytrwale je realizując z czasem z pewnością zaobserwujesz efekty Waszych działań.




bottom of page