B2B w Public Relations, czyli 5 kroków do tego jak zbudować skuteczną strategię marketingową


Konkurencja nie śpi, stąd aby móc wykreować profesjonalny wizerunek firmy trzeba w danej branży uzyskać pozycję eksperta. Odpowiednio przygotowana kampania produktów i usług dla biznesu pozwala nie tylko wpłynąć na rynek, ale też dotrzeć do klientów szybciej niż inni. Bez względu na to, jaki rozmiar ma Twój biznes, żeby osiągnąć sukces, trzeba być szybkim i nauczyć się wychodzić poza strefę własnego komfortu. Kreatywny i nowatorski pomysł to jedno - ważne jest nawiązanie do DNA marki i, przede wszystkim, utrzymywana przez lata spójność komunikacji. Jak więc dobrze zaplanować strategię B2B? Wystarczy kilka kroków!


JASNO OKREŚL PLAN I CELE KOMUNIKACJI


Według badania “Stan Marketingu B2B w Polsce 2017” tylko 19% polskich firm w B2B ma przygotowany dokument ze strategią content marketingową. Jej brak to podstawowy błąd przy tworzeniu planu. Najczęściej bowiem oznacza po prostu brak rezultatów. Ważne, aby sprecyzować co chcemy przekazać naszej grupie docelowej, obrać kierunek działań i zastanowić się, jak będziemy później mierzyć ich skuteczność. Warto przemyśleć też, kim jest nasz „idealny klient”, czyli jakie warunki powinna spełniać firma, aby była tak przez nas postrzegana. Planujmy działania, które będą zbliżać nas do ustalonego celu - dzięki niemu łatwiej uda się osiągnąć regularność działań. Wybierzmy media, które są dla nas ciekawe i zróbmy listę osób, które potencjalnie będą zainteresowane naszym biznesowym profilem. Dobrze, jeśli zbierzemy o nich wszystkie informacje – tytuł medium, imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za przekaz informacji, zasięg, dane teleadresowe oraz linki do profili social media. W celu zainteresowania tematem warto zrobić research i dowiedzieć się, co jest ciekawe dla danej redakcji. Później wystarczy umieścić swoją firmę w kontekście, który jest dla niej wart uwagi.


POZYCJONUJ EKSPERTÓW


Public relations B2B to nie tylko jedna osoba - dotyczy każdego, kto jest częścią firmy. Zaangażowanie wszystkich stron pomoże w szerszym dotarciu naszego contentu w miejsca, w których chcemy aby się znalazł. W biznesie B2B dobrze pokazywać się w roli doświadczonego eksperta w danej dziedzinie, dlatego tak istotne jest wybranie ze struktur organizacji osób, które będą mogły ją reprezentować w szeroko rozumianych mediach. Pojawianie się w prasie, TV, na blogach czy w serwisach internetowych zdecydowanie zwiększa wiarygodność i daje możliwość dotarcia do dużego grona odbiorców. Poza tym pozwala stać się tymi, którzy są kojarzeni z występami w danej dziedzinie, a co za tym idzie częściej wypowiadają się jako specjaliści.


MONITORUJ


Wiedza o tym, co inni mówią o Twojej branży, firmie i marce jest niezbędna w public relations B2B. Właśnie z tego powodu ciągle trzeba być na bieżąco! Aby trzymać rękę na pulsie wystarczy regularnie przeglądać wyszukiwarki, biuletyny, blogi B2B oraz alerty Google i portale społecznościowe. Dobrym źródłem wiedzy są też fora internetowe. Regularne sprawdzanie tych kanałów może przynieść wymierne korzyści.


POSTAW NA LIDERÓW OPINII


Rozpoczęcie współpracy z tak zwanymi liderami opinii ma same plusy. Gdzie ich poznać? Wystarczy chodzić na konferencje, odwiedzać portale społecznościowe i czytać internetowe blogi. Dzięki nim nie tylko rośnie ilość dostępnych informacji o marce, ale też wzrasta jej wiarygodność. Na influencerów zwróconych jest mnóstwo par oczu. Często są obserwowani przez setki tysięcy użytkowników mediów społecznościowych, dlatego wzrasta prawdopodobieństwo, że nasz produkt dotrze do takiej liczby osób, o której konkurencja może jedynie pomarzyć.


WYKORZYTUJ WIELE KANAŁÓW KOMUNIKACJI


Chcąc osiągnąć sukces w public relations B2B trzeba być widocznym wszędzie tam, gdzie udzielają się potencjalni klienci i - co chyba najważniejsze - myśleć tak jak oni. Facebook, Instagram i LinkedIn powinny na stałe znaleźć się na liście wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych używanych przez firmę. Należy przy tym pamiętać, że to nie forma a treść jest najważniejsza. Przekaz musi być jak najbardziej interesujący i przynosić odbiorcom realną wartość.



Reasumując, mimo pojawienia się nowych narzędzi, w praktyce w dalszym ciągu chodzi o budowanie wizerunku i skuteczne komunikowanie się na płaszczyźnie firma - odbiorca oraz budowanie trwałych relacji. W tworzeniu strategii w sektorze B2B najważniejsze jest więc długoterminowe planowanie. Dziś, kiedy w modzie są automatyzacja, wyszukiwanie niestandardowych narzędzi i marketing treści nie można zapominać także o monitorowaniu nowości i dopasowywaniu się do zmieniającego się rynku. W komunikacji B2B powinniśmy pamiętać więc nie tylko o dostosowaniu narzędzi i języka do odbiorcy, ale w dużej mierze także o potrzebach naszej grupy docelowej.




© 2020 BY ROCKET SCIENCE SP.