B2B w PR

Zaktualizowano: paź 1

Jak zbudować skuteczną strategię firmy


Konkurencja nie śpi i aby móc wykreować profesjonalny wizerunek firmy trzeba w danej branży uzyskać pozycję eksperta i lidera. Odpowiednio przygotowana i przemyślana kampania produktów i usług dla biznesu pozwala nie tylko wpłynąć na rynek, ale też dotrzeć do klientów szybciej niż inni. Bez względu na to, jaki rozmiar ma Twój biznes, żeby osiągnąć sukces, trzeba być szybkim i nauczyć się wychodzić poza strefę własnego komfortu. Kreatywny i nowatorski pomysł to jedno - ważne jest nawiązanie do DNA marki i, przede wszystkim, utrzymywana przez lata spójność komunikacji.


Jak więc dobrze zaplanować strategię B2B?


  • JASNO OKREŚL PLAN I CELE KOMUNIKACJI

Według badania “Stan Marketingu B2B w Polsce 2017” tylko 19% polskich firm w B2B ma przygotowany dokument ze strategią content marketingową. Jej brak to podstawowy błąd przy tworzeniu planu. Najczęściej bowiem oznacza po prostu brak rezultatów. Ważne, aby sprecyzować, co chcemy przekazać naszej grupie docelowej, obrać kierunek działań i zastanowić się, jak będziemy później mierzyć ich skuteczność. Warto przemyśleć też, kim jest nasz „idealny klient”, czyli jakie warunki powinna spełniać firma, aby była tak przez nas postrzegana. Planujmy działania, które będą zbliżać nas do ustalonego celu - dzięki niemu łatwiej uda się osiągnąć regularność działań. Wybierzmy media, które są dla nas ciekawe i zróbmy listę osób, które potencjalnie będą zainteresowane naszym biznesowym profilem. Dobrze, jeśli zbierzemy o nich wszystkie informacje – tytuł medium, imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za przekaz informacji, zasięg, dane teleadresowe oraz linki do profili social media. W celu zainteresowania tematem warto zrobić research i dowiedzieć się, co jest ciekawe dla danej redakcji. Później wystarczy umieścić swoją firmę w kontekście, który jest dla niej wart uwagi.

  • POZYCJONUJ EKSPERTÓW

Public relations B2B to nie tylko jedna osoba - dotyczy każdego, kto jest częścią firmy. Zaangażowanie wszystkich stron pomoże w szerszym dotarciu naszego contentu w miejsca, w których chcemy, aby się znalazł. W biznesie B2B dobrze pokazywać się w roli doświadczonego eksperta w danej dziedzinie, dlatego tak istotne jest wybranie ze struktur organizacji osób, które będą mogły ją reprezentować w szeroko rozumianych mediach. Pojawianie się w prasie, TV, na blogach czy w serwisach internetowych zdecydowanie zwiększa wiarygodność i daje możliwość dotarcia do dużego grona odbiorców. Poza tym pozwala stać się tymi, którzy są kojarzeni z występami w danej dziedzinie, a co za tym idzie, częściej wypowiadają się jako specjaliści. Eksperta można pozycjonować też na Linkedin.

  • MONITORUJ

Wiedza o tym, co inni mówią o Twojej branży, firmie i marce jest niezbędna w public relations B2B. Właśnie z tego powodu ciągle trzeba być na bieżąco! Aby trzymać rękę na pulsie, wystarczy regularnie przeglądać wyszukiwarki, biuletyny, blogi B2B oraz alerty Google i portale społecznościowe. Dobrym źródłem wiedzy są też fora internetowe. Regularne sprawdzanie tych kanałów może przynieść wymierne korzyści.

  • POSTAW NA LIDERÓW OPINII

Rozpoczęcie współpracy z tak zwanymi liderami opinii ma same plusy. Gdzie ich poznać? Wystarczy chodzić na konferencje, odwiedzać portale społecznościowe i czytać internetowe blogi. Dzięki nim nie tylko rośnie ilość dostępnych informacji o marce, ale też wzrasta jej wiarygodność. Na influencerów zwróconych jest mnóstwo par oczu. Często są obserwowani przez setki tysięcy użytkowników mediów społecznościowych, dlatego wzrasta prawdopodobieństwo, że nasz produkt dotrze do takiej liczby osób, o której konkurencja może jedynie pomarzyć.

  • PRACOWNICY JAKO AMBASADORZY MARKI

Opinie pracowników w social mediach o swojej firmie to jedno z najbardziej wiarygodnych źródeł informacji o pracodawcy. Posty pracowników dotyczące organizacji to także magnes dla partnerów biznesowych i kandydatów do pracy – szacuje się, że osiem na dziesięć osób ufa rekomendacjom szeregowych pracowników, a nie ich szefom. To powód, by starania o wizerunek zacząć od środka firmy. Dodatkowo pracownicy mogą z wiedzą na temat produktu czy usługi stają się rzetelnym źródłem informacji, są to eksperci w danej dziedzinie. Zaangażowanie pracowników jest wiarygodne i mogą oni przynieść firmie więcej korzyści niż chociażby kampanie wizerunkowe. Dobrowolna promocja organizacji przez ludzi, którzy w niej pracują, jest przede wszystkim sygnałem, że oni sami wierzą w firmę i produkt, o których piszą.

Czasami wystarczy rozejrzeć się dookoła i zadać sobie pytanie, którzy członkowie zespołu mogliby zostać ambasadorami marki. Najlepiej w tej roli sprawdzi się osoba z rozbudowaną i różnorodną siecią kontaktów w mediach społecznościowych, dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo interakcji z potencjalnymi interesariuszami firmy. Po drugie, musi być ona na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i interesować się działalnością firmy jako całości, by posiadać odpowiednią wiedzę w danym temacie.

  • WYKORZYTUJ WIELE KANAŁÓW KOMUNIKACJI

Chcąc osiągnąć sukces w public relations B2B, trzeba być widocznym wszędzie tam, gdzie udzielają się potencjalni klienci i - co chyba najważniejsze - myśleć tak jak oni. Facebook, Instagram i LinkedIn powinny na stałe znaleźć się na liście wykorzystywanych kanałów komunikacyjnych używanych przez firmę. Należy przy tym pamiętać, że to nie forma a treść jest najważniejsza. Przekaz musi być jak najbardziej interesujący i przynosić odbiorcom realną wartość. Pamiętaj każdy pracownik to PR-owiec!


Reasumując, mimo pojawienia się nowych narzędzi, w praktyce w dalszym ciągu chodzi o budowanie wizerunku i skuteczne komunikowanie się na płaszczyźnie firma - odbiorca oraz budowanie trwałych relacji. W tworzeniu strategii w sektorze B2B najważniejsze jest więc długoterminowe planowanie. Dziś, kiedy w modzie są automatyzacja, wyszukiwanie niestandardowych narzędzi i marketing treści nie można zapominać także o monitorowaniu nowości i dopasowywaniu się do zmieniającego się rynku. W komunikacji B2B powinniśmy pamiętać więc nie tylko o dostosowaniu narzędzi i języka do odbiorcy, ale w dużej mierze także o potrzebach naszej grupy docelowej.


Bardzo ważne jest też dokładne przedstawienie agencji PR położenia biznesowego na tle konkurencji w Polsce i za granicą. Poinformowanie o bieżących działaniach marketignowych, biznesowych, rozwojowych czy employer brandingowych (HR).