Jak skutecznie budować wizerunek w social mediach

Kreowanie wizerunku marki w social mediach może wydawać się proste – większość z nas posiada przecież konto w mediach społecznościowych i zna funkcjonalność tych platform. Jednak konto biznesowe charakteryzuje się innymi cechami niż profil prywatny – ma za zadanie przyciągać klientów oraz prezentować działania firmy, powinna to być swego rodzaju wizytówka naszej marki. I właśnie pod kątem tych aspektów warto, by była prowadzona komunikacja w social mediach.


Cztery wskazówki skutecznego budowania wizerunku w social mediach:

  • Rozmawiaj i odpowiadaj na potrzeby

  • Pokazuj codzienność firmy

  • Publikuj tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia

  • Wirtualna społeczność


Rozmawiaj i odpowiadaj na potrzeby

Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom swoich (także potencjalnych) klientów. Zastanów się jakie informacje mogą być przez nich pożądane i poszukiwane w mediach społecznościowych. Nie zapomnij prowadzić dialog z internautami – zachęć do zadawania pytań i odpowiadaj na komentarze pod postami. Na bieżąco odpisuj także na wiadomości. Jeśli jakiś aspekt działalności firmy często przewija się w wiadomościach klientów, warto poświecić mu oddzielny wpis. W pewnym momencie mogą pojawić się trudne tematy czy niewygodne pytania, nie pomijaj ich jednak, Twoja odpowiedź powinna być rzeczowa i dyplomatyczna. Jednocześnie nie daj się sprowokować i nie wdawaj się w dyskusje na tematy niezwiązane z działalnością firmy, takie jak polityka czy religia. Pamiętaj też o swoich pracownikach, którzy mogą być cennym rzecznikiem Twojej firmy.



gif


Publikuj tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia

Efektywna komunikacja w social mediach i strategia marketingowa idą nierozerwalnie w parze. Dostosuj aktywność w mediach społecznościowych do tego, do kogo skierowana jest oferta firmy oraz jak marka ma być postrzegana. Działania w branży artystycznej lub kreatywnej dobrze dopełni konto na Instagramie, Pintereście lub TikToku. Jeśli chcesz zdobywać kontakty biznesowe postaw na rozwój LinkedIn oraz Twittera. Zwróć uwagę, by nie publikować tylko po to, aby wywołać ruch w social mediach, w postach ważna jest wartościowa, merytoryczna treść, nie powinny to być jedynie kolorowe obrazki z podpisami. Jeśli nie masz pomysłu na ciekawe publikacje, ale promocja w mediach społecznościowych to coś, z czego nie chcesz rezygnować, rozważ podjęcie współpracy na zasadach influencer marketingu.



gif


Pokazuj codzienność firmy

Każdy wie, że w social mediach warto prezentować osiągnięcia oraz ważne wydarzenia dla firmy (i jej klientów). Jednak warto również zwrócić uwagę, by media społecznościowe marki nie stały się miejscem jedynie dzielenie się największymi sukcesami firmy. Media społecznościowe mogą być doskonałą przestrzenią do zaproszenia klientów za kulisy działalności marki. Warto pokazać obserwatorom codzienność firmy – jak wygląda biuro, kto w nim pracuje, jak pracownicy przeżywają aktualne wydarzenia – może to być nawet pierwszy w sezonie opad śniegu lub firmowe mikołajki. Pokaż ludzkie oblicze firmy – dzięki temu w pewien sposób klient utożsamia się z marką, zaczyna czuć, że może obserwować autentyczne funkcjonowanie firmy.


Relacje w wirtualnej społeczności

W mediach społecznościowych ważna jest… społeczność. Istotne jest więc nastawienie do klientów, partnerów, ale i konkurencji. Zaprezentuj swoją firmę i zespół jako kontaktowy, towarzyski, elastyczny. Interakcje z konkurencją nie powinny być czymś, czego będziesz unikać – w przypadku ich sukcesów czy ciekawych publikacji możesz śmiało złożyć im gratulacje lub pochwalić ich działania np. na firmowym profilu na Facebooku. Pokaże to Twoim obserwatorom, że z jednej strony jako marka jesteście na bieżąco z tym, co dzieje się w branży, śledzicie rynek i jesteście świadomi działań konkurencji, z drugiej zaś, że jesteście skromni i potraficie docenić sukcesy innych firm. O tym, jak interakcje z konkurencją wpływają na pozycjonowanie marki w roli eksperta, przeczytasz więcej tu.

Media społecznościowe mogą stanowić fantastyczną przestrzeń do kontaktu z klientami – tymi obecnymi, ale i potencjalnymi. Za pośrednictwem social mediów jest możliwe prezentowanie sukcesów firmy, ale też przybliżanie, jak wygląda jej codzienna praca. Sprytnie wykorzystując możliwości płynące z social mediów, stosunkowo szybko dostrzeżemy korzyści płynące z obecności na tych platformach.