Jak skutecznie budować wizerunek w social mediach

Zaktualizowano: 27 gru 2021

Kreowanie wizerunku marki w social mediach może wydawać się proste – większość z nas posiada przecież konto w mediach społecznościowych i zna funkcjonalność tych platform. Jednak konto biznesowe charakteryzuje się innymi cechami niż profil prywatny – ma za zadanie przyciągać klientów oraz prezentować działania firmy, powinna to być swego rodzaju wizytówka naszej marki. I właśnie pod kątem tych aspektów warto, by była prowadzona komunikacja w social mediach. Techniki i działania, które sprawdzają się w przypadku profilu prywatnego, gdzie obserwują nas tylko bliżsi i dalsi znajomi, przyjaciele oraz członkowie rodziny, niekonieczne będą dobrym wyborem przy prowadzeniu profilu zawodowego lub biznesowego. Należy pamiętać o pewnych zasadach, które warto przestrzegać przy budowaniu wizerunku w mediach społecznościowych.


Cztery wskazówki skutecznego budowania wizerunku w social mediach:

  • Rozmawiaj i odpowiadaj na potrzeby

  • Pokazuj codzienność firmy

  • Publikuj tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia

  • Wirtualna społeczność

  • Subtelna reklama produktu lub usługi


Rozmawiaj i odpowiadaj na potrzeby

Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom swoich (także potencjalnych) klientów. Zastanów się jakie informacje mogą być przez nich pożądane i poszukiwane w mediach społecznościowych, jeśli będziesz miał problem z tym ćwiczeniem, przeprowadź burzę mózgów na spotkaniu zespołu. Nie zapomnij prowadzić dialog z internautami – zachęć do zadawania pytań i odpowiadaj na komentarze pod postami. Obserwatorzy, widząc, że ich aktywność spotyka się z reakcjami, chętniej będą udzielać się także w przyszłości. Na bieżąco odpisuj również na wiadomości. Jeśli jakiś aspekt działalności firmy często przewija się w wiadomościach klientów, warto poświecić mu oddzielny wpis. W zależności od profilu firmy może to być treść humorystyczna lub sformułowana jako ciekawostka zza kulis. W pewnym momencie mogą pojawić się trudne tematy czy niewygodne pytania, nie pomijaj ich jednak – Twoja odpowiedź powinna być rzeczowa i dyplomatyczna. Jednocześnie nie daj się sprowokować i nie wdawaj się w dyskusje na tematy niezwiązane z działalnością firmy, takie jak polityka czy religia. Pamiętaj też o swoich pracownikach, którzy mogą być cennym rzecznikiem Twojej firmy.



gif


Publikuj tylko wtedy, gdy masz coś do powiedzenia

Efektywna komunikacja w social mediach i strategia marketingowa idą nierozerwalnie w parze. Dostosuj aktywność w mediach społecznościowych do tego, do kogo skierowana jest oferta firmy oraz jak marka ma być postrzegana. Działania w branży artystycznej lub kreatywnej dobrze dopełni konto na Instagramie, Pintereście lub TikToku. Jeśli chcesz zdobywać kontakty biznesowe postaw na rozwój LinkedIn oraz Twittera. Zwróć uwagę, by nie publikować tylko po to, aby wywołać ruch w social mediach, w postach ważna jest wartościowa, merytoryczna treść, nie powinny to być jedynie kolorowe obrazki z podpisami. Jeśli nie masz pomysłu na ciekawe publikacje, ale promocja w mediach społecznościowych to coś, z czego nie chcesz rezygnować, rozważ podjęcie współpracy na zasadach influencer marketingu. W komunikacji w social mediach nie raz sprawdzi się stara zasada głosząca, że mowa jest srebrem, a milczenie złotem.


gif

Pokazuj codzienność firmy

Każdy wie, że w social mediach warto prezentować osiągnięcia oraz ważne wydarzenia dla firmy (i jej klientów). Jednak warto również zwrócić uwagę, by media społecznościowe marki nie stały się miejscem jedynie dzielenie się największymi sukcesami firmy. Social media mogą być doskonałą przestrzenią do zaproszenia klientów za kulisy działalności marki. Warto pokazać obserwatorom codzienność firmy – jak wygląda biuro, kto w nim pracuje, jak pracownicy przeżywają aktualne wydarzenia – może to być nawet pierwszy w sezonie opad śniegu lub firmowe mikołajki. Dzieląc się z obserwatorami takimi rzeczami sprawiamy, że mają oni szansę spojrzeć na nas z innej perspektywy. Pokaż ludzkie oblicze firmy – dzięki temu w pewien sposób klient utożsamia się z marką, zaczyna czuć, że może obserwować autentyczne funkcjonowanie firmy. Warto chwalić się również takimi osiągnięciami, jak wygrana przetargu, nowy pracownik w zespole lub nowa siedziba firmy.


Relacje w wirtualnej społeczności

W mediach społecznościowych ważna jest… społeczność. Istotne jest więc nastawienie do klientów, partnerów, ale i konkurencji. Zaprezentuj swoją firmę i zespół jako kontaktowy oraz towarzyski, ale również elastyczny. Daj znać odbiorcom, że pracownicy lubią swoją pracę, czerpią z niej satysfakcję, a także działają na rzecz klientów i kontrahentów. Interakcje z konkurencją nie powinny być czymś, czego będziecie unikać – w przypadku ich sukcesów czy ciekawych publikacji możesz śmiało złożyć im gratulacje lub pochwalić ich działania np. na firmowym profilu na Facebooku. Pokaże to Twoim obserwatorom, że z jednej strony jako marka jesteście na bieżąco z tym, co dzieje się w branży, śledzicie rynek i jesteście świadomi działań konkurencji, z drugiej zaś, że jesteście skromni i potraficie docenić sukcesy innych firm. O tym, jak interakcje z konkurencją wpływają na pozycjonowanie marki w roli eksperta, przeczytasz więcej w jednym z naszych poprzednich wpisów.


Subtelna reklama produktu lub usługi

Pamiętaj, aby nie dopuścić do sytuacji, gdy profil Twojej marki stanie się słupem reklamowym Waszych produktów lub usług. Posty, zdjęcia czy grafiki pojawiające się na nim powinny mieć także wartość dodaną. Dla przykładu - jeśli w ofercie sklepu internetowego znajdują się kremy przeciwsłoneczne, warto stworzyć infografikę odpowiadającą na pytanie, czy powinno się je stosować przez cały rok lub jaką wartość SPF najlepiej wybrać, zamiast jedynie promować konkretne produkty. Oczywiście warto przy okazji wspomnieć jakie filtry klienci znajdą w Waszym sklepie oraz który produkt jest obecnie dostępny w promocji. Jeśli macie taką możliwość poproście o głos eksperta, który w fachowy sposób wyjaśni techniczne lub naukowe niuanse.


Media społecznościowe mogą stanowić fantastyczną przestrzeń do kontaktu z klientami – tymi obecnymi, ale i potencjalnymi. Za pośrednictwem social mediów jest możliwe prezentowanie sukcesów firmy, ale też przybliżanie, jak wygląda jej codzienna praca. Sprytnie wykorzystując możliwości płynące z social mediów, stosunkowo szybko dostrzeżemy korzyści płynące z obecności na tych platformach.